En tier fra tandfeen eller en femmer for at tømme opvaskemaskinen.
Rigtig mange voksne danskere har fået lommepenge i en eller anden form i løbet af deres barndom - og konceptet med betaling for opgaver eller lidt penge til fredagsslik har ikke nødvendigvis ændret sig.
Det har til gengæld måden, vi bruger kontanter på.
En analyse fra Nationalbanken fra december 2017 viser, at kun 23 procent af danskernes betalinger i forretninger foretages med kontanter - og næsten halvdelen har mindre end 100 kroner på sig i kontanter.
Særligt de unge har få eller ingen kontanter i pungen.
Det er en god anledning til at overveje, hvordan vi lærer børn og unge om økonomi, mener Jyske Bank, som har startet mobilbanken Pengeklog.
Her kan børn fra syv år få deres egen konto og sammen med deres forældre følge med i, hvor mange penge de har stående og eksempelvis lave opsparinger til de ting, de gerne vil købe.
- Der sker et paradigmeskift fra kontanter til en mere digitale tilgang - og det betyder, at der er et behov for at gøre penge til noget, de kan forholde sig til, siger Hanne Birgitte Møller, der er forretningsdirektør i Jyske Bank Privat.
Formålet med mobilbanken er at gøre økonomi til et interesseområde for børnene og lære dem om penge allerede i en meget tidlig alder.
Og det er helt essentielt at begynde tidligt, mener Louise Skjødsholm, der er specialkonsulent i finansielt forbrug hos Penge- og Pensionspanelet.
- De skal lære at være gode forbrugere, og det betyder, at de skal have viden om, hvad penge er værd, og hvordan man kan bruge dem, siger Louise Skjødsholm og anbefaler, at man starter, allerede når børnene er syv til otte år gamle.
En god måde at gøre børnene bevidste om penge er ved at give dem lommepenge og sammen sætte mål for, hvordan pengene skal bruges.
Hvis de eksempelvis får 20 kroner om ugen, kan I snakke om, hvor mange uger der skal gå, før de kan købe det legetøj, de ønsker sig.
- På den måde får de en fornemmelse for pengenes værdi, siger Louise Skjødsholm.
Det samme anbefaler Jyske Banks Hanne Birgitte Møller.
- Hvis de har en opsparing, de kan holde øje med og se, at når de så køber noget, så forsvinder pengene, så skaber det en god forståelse, siger hun og tilføjer:
- Det handler om at visualisere det på samme måde, som man tidligere ville gøre med kontanter.
Overvej også, hvor meget du forkæler dine børn. For selv om du måske har råd til at betale for alt, hvad de peger på, så gør du dem en bjørnetjeneste, mener Louise Skjødsholm.
- De bliver nødt til at lære, at tingene ikke falder ned fra himlen, siger hun.
Derfor kan du også med fordel bede dem betale noget af deres mobilabonnement, hvis de har sådan et.
Og du skal heller ikke være bange for at involvere dit helt unge barn i overvejelserne om familiens økonomi, mener Louise Skjødsholm.
- Det handler overordnet set om, at økonomi ikke skal gøres til et tabu. De skal lære, at det koster penge at tage på ferie - og at det er der måske ikke råd til, hvis man lige har købt et nyt køkken, siger hun.
/ritzau fokus/
Af Stine Eskildsen/ritzau fokus/