Folkeskolereformen har fået sat gang i snakken om, hvor meget de danske elever skal være i skole. Få et overblik over skoledagens udvikling her:
* 1970: Hele landet indførte, at folkeskoleelever - og gymnasieelever for den sags skyld - ikke længere skulle gå i lørdagsskole. Det betød, at man reducerede antallet af undervisningstimer med knap en sjettedel.
* 1973: I forbindelse med overenskomstforhandlingers og besparelser blev en lektion forkortet fra 50 minutter til 45 minutter.
* 1975: Man indførte regler om minimumtimetal og maksimumtimetal i folkeskolen. Det betød, at kommunerne kunne justere antallet af timer alt efter, hvor mange elever der var i klassen, sådan at klasser med mange elever fik maksimumtimetallet og klasser med få elever fik minimum.
* I dag: Der er ikke sket det store siden 1970'erne. Men i de seneste års bestræbelser på at spare har nogle kommuner med relativt små skoler skåret ned på antallet af timer, så de ligger på eller under det anbefalede minimumtimetal.
* 2016: Elever til og med 3. klasse får 30 timer, 4.-6. klasse får 33 timer og 7.- 9. klasse får 35 timer om ugen.
Kilde: Biblioteksvagten, Den Store Danske og skoleforsker Niels Egelund
/ritzau/