Er det ok, at mor slår mig?
Kun fire ud af ti danske børn mener, at de har meget eller noget viden om børns rettigheder, det viser en undersøgelse fra Unicef.
Socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini, kalder undersøgelsen et "wake up call" til lærerne.
De bør i enten historie eller samfundsfag undervise eleverne i deres rettigheder.
"Vi synes, det er vigtigt, at børn kender deres rettigheder. Men vi tror, det er vigtigt, at lærerne integrerer det i eksisterende fag," siger Antorini til Newspaq.
Christine Antorini vil dog ikke bede undervisningsministeriet om at udstede vejledninger til lærerne om, hvordan de skal tilrettelægge undervisningen.
"Vi skal som politikere ikke gå ind og lave en kanon på 100 punkter. Om det så er FN-rettigheder eller andet. Men det er faktisk sådan, at der i dag er en vejledning til en række emner, man kan tage op. Herunder børnerettigheder," siger hun.
Regeringen mener ikke, at der er noget problem, for der eksisterer allerede en masse initiativer, der nok skal sikre, at børns rettigheder bliver overholdt.
"Vores sociallovgivning er så stærk, at de børn, der har behov for hjælp, også får det, fordi kommuner og socialforvaltning går i gang, der hvor behovene er, og det gør, at de får den hjælp, de skal have, ud fra de rettigheder de har," det siger undervisningsordfører Anne-Mette Winther Christiansen (V) til Newspaq.
Der bliver også undervist om børns rettigheder, siger ordføreren, der husker tilbage på sin egen tid som lærer.
"Der bliver jo hvert år delt flyers ud fra Børnerådet og Livslinjen, som ligger rundt i klasserne, og så tager lærerne det op på klassen," siger hun og fastslår, at det er dansklærerens pligt i de små klasser, at fortælle børn om deres rettigheder. På de ældste klassetrin hører det til i samfundsfag.
Men hun afviser, at børnerettigheder bliver en del af skoleskemaet.
"Vi skal jo passe på med at sætte noget på skemaet, for så skal vi jo fjerne et andet fag, og hvad skulle det være?," slutter Anne-Mette Winther Christiansen.
Unicef undrer sig over, at de danske børn ved mindre om børnerettigheder end vores nordiske naboer gør.
"Det er meget bekymrende, at danske børns viden om børns rettigheder er så ringe. Vi kan se af undersøgelsen, at en meget stor andel af de finske, norske og svenske børn har deres viden om børns rettigheder fra skolen. Det tyder på, at de øvrige nordiske lande er bedre til at inddrage børns rettigheder i undervisningen," siger Anne-Mette Friis, der er chef for børne- og ungdomsarbejdet i UNICEF Danmark.