Der bør være en del røde ører rundt omkring i København Kommune, når man læser den årlige beretning fra Borgerrådgiveren i København.
Det mener Lars Aslan Rasmussen, der sidder i Borgerrepræsentationen for Socialdemokraterne og desuden er medlem af Borgerrådgiverudvalget.
”Det er stærkt utilfredsstillende. Vi har det sort på hvidt. Der er for mange borgere, der ikke får en ordentlig behandling,” siger Lars Aslan Rasmussen, der vil stille krav om forbedringer.
Borgerrådgiveren i Københavns kommune retter i sin nye beretning en skarp kritik af sagsbehandlingen på Danmarks største arbejdsplads.
Den er præget af fejl og alt for lange ventetider og har været det i årevis uden tegn på forbedringer, fastslås det i beretningen fra 2012, der i aften skal diskuteres i borgerrepræsentationen.
”Det er ikke godt nok. Jeg er klar over, at kommunen er kæmpestor, men det er noget, der har været sat fokus på i lang tid. Det er cheferne rundt omkring, der ikke tager det alvorligt. Jeg håber, at alle - borgmestre, forvaltningschefer og direktører - tager det alvorligt.”
Ifølge borgerrådgiver Johan Busse er det grundlæggende problem, at sagsbehandlingen ikke prioriteres tilstrækkeligt højt i forvaltningerne. Hvad siger du til det?
”Det synes jeg er problematisk, hvis borgerrådgiveren vurderer, at man ikke har taget det her alvorligt. Det er man nødt til fremadrettet, og jeg tror ikke, at nogen politikere er tilfreds med det her i Borgerrådgiverudvalget.”
”Det er det mest omfattende, jeg har læst omkring situationen (Beretningen fra 2012, red). Det er afgørende at borgmestrene tager en snak med deres administrerende direktør og chefer og beder dem rette op. Det burde ikke være urealistisk, at få en halvering af de her sager," siger Lars Aslan Rasmussen.