Transportminister Hans Christian Schmidt (V) skal se at komme i gang med at lave en ny taxilov.
Sådan lyder meldingen fra Socialdemokraterne og taxibranchen. Udmeldingen kommer i forbindelse med al blæsten om kørselstjenesten Uber. Retssagerne om Uber og dets chauffører udstiller ifølge mange, at der er behov for at få moderniseret taxilovgivningen.
Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn er ved at miste tålmodigheden med transportminister Hans Christian Schmidt.
- Vi har lagt pres på transportministeren for at sætte gang i møder om en ny taxilovgivning. Men ministeren indkalder ikke til nogen møder, siger Rasmus Prehn til Avisen.dk, og fortsætter:
- Allerede under den tidligere regering i 2014 fremsatte vi et forslag til en ny taxilov, men kunne ikke få flertal for det.
Minister: Jeg indkalder til møde snart
Noget tyder på, at Socialdemokraterne får opfyldt deres ønske om et snarligt møde.
For transportministeren har faktisk planer om at indkalde til et nyt møde om taxiloven, oplyser han til Avisen.dk.
- Jeg vil inden længe indkalde til nyt møde om muligheden for en regulering af taxaloven. Disse drøftelser vil ikke blive berørt af retssagen mod Uber-chaufførerne. Der er tale om to helt adskilte forløb, lyder det i et skriftligt svar fra transportminister Hans Christian Schmidt (V).
- Hvad angår mine egne tanker om en mulig regulering af taxaloven, så vil jeg drøfte dem med ordførerne, før jeg tager debatten i pressen. Selve retssagen mod Uber-chaufførerne – og forløbet frem mod retssagen - har jeg ingen bemærkninger til, så længe retssagen pågår, fortsætter han.
Vil gerne lave børnetaxier
Taxichauffører og -vognmænd har længe rendt politikerne på dørene. De ønsker en ny og moderne lovgivning for taxibranchen. Og de ønsker en afklaring af, om Uber, som de elsker at hade, skal have en lovlig gang på jorden i Danmark.
Direktør for arbejdsgiverforeningen Dansk Taxiråd, Trine Wollenberg, siger til Avisen.dk:
- Det er rigtigt, rigtigt vigtigt for os, at der kommer en ny taxilov.
- Vi mangler en mulighed for at kunne drive taxikørsel i en mere moderne virksomhedsform.
Hun forklarer, at branchen nu er reguleret på en sådan måde, at der er en meget kompliceret struktur, som gør det svært at udvikle forretningen.
- Vi vil gerne have åbnet op for, at man kan lave aktieselskaber, hvor man kan lave nye profil-koncepter. Eksempelvis specielle luksuriøse taxier – VIP-taxier. Eller særlige børnetaxier for travle forældre, siger Trine Wollenberg.
Socialdemokraterne er helt med på at give taxibranchen lov til at danne større selskaber.
- Der skal være bedre muligheder for at kunne opnå stordrifts-fordele. I dag er branchen præget af bitte, bittesmå foretagender i form af vognmandsvirksomheder, siger Rasmus Prehn.
Enhedslisten har ikke travlt
Hos Enhedslisten har man ikke travlt med at få en taxilov. Det forklarer transportordfører Henning Hyllested til Avisen.dk.
- Vores udgangspunkt er, at den eksisterende taxilovgivning overordnet set er fornuftig. Det er godt, at der stilles krav til chauffører, vognmænd og bestillings-kontorer, så de leverer et sikkert og professionelt produkt, siger Henning Hyllested.
Han vil dog godt være med til at forhandle en ny taxilov.
- Vi vil godt diskutere en ny taxilov og revidere den eksisterende lov hist og pist. Men der er nogle ting, som ligger os på sinde. Blandt andet at man fortsat skal kunne få en taxi i yderområder, siger Henning Hyllested.
Læs Avisen.dk's dækning af Uber her.