Ryanair lancerer torsdag sine planer for en stor satsning på Danmark med flere ruter. Men det irske flyselskab med de lave priser møder fra begyndelsen af modstand fra fagbevægelsen. For lige så kendt selskabet er for sine lave priser, næsten lige så kendt er det for elendige forhold for de ansatte.
Ryanair byder sine stewardesser helt ned til 7.500 kroner om måneden på kontrakter, hvor der ingen løn er under sygdom eller ferie. Det fortæller Thilde Waast, som er formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU), hvis medlemmer er stewardesser og piloter.
- Ryanairs piloter og stewardesser arbejder under vilkår, som er helt uacceptable for os. Derfor varsler vi nu konflikt over for selskabet, siger Thilde Waast fra FPU til Avisen.dk.
Et varsel om konflikt er fagbevægelsens måde at prøve på at få gang i forhandlinger. Hidtil har Ryanair over for FPU skriftligt afvist at mødes og indgå en overenskomst.
- Vi har ingen interesse i at genere Ryanair, men vi er nødt til at få en aftale med dem om at arbejde under danske vilkår, siger Thilde Waast.
Varslet betyder, at ingen af FPU's medlemmer må arbejde for Ryanair.
Kan ende i blokade
Hidtil har Ryanair afvist af indgå aftaler med fagbevægelsen alle steder i Europa. Og da selskabets kommercielle direktør, David O'Brien, sidst var i Danmark, slog han fast:
- Vi samarbejder direkte med medarbejderne. Vi samarbejder ikke med fagforeninger.
Hvis Ryanair ikke går med til at tegne en overenskomst for stewardesser og piloter, der flyver ud fra København, kan det ende i en større konflikt. For så kan andre faggrupper som portører og flymekanikere finde på at nedlægge arbejdet.
- Hvis det ender det med, at fagbevægelsen og Ryanair ikke finder hinanden, er vi parat til at være med i en sympatikonflikt, siger Henrik Bay-Clausen til Avisen.dk.
Han er formand for 3F-Kastrup, som organiserer portørerne i Københavns Lufthavn.
En sympatikonflikt kan betyde, at Ryanair ikke kan få håndteret bagagen i Københavns Lufthavn eller få brændstof på. Det vil være noget nær lammende for Ryanair. Henrik Bay-Clausen fra 3F ser nødigt, at det kommer så vidt.
- Vi håber, at Ryanair vil besinde sig og tegne overenskomst. Det endte McDonald’s jo med at gøre i Danmark, siger Henrik Bay-Clausen.
Kendt for barske vilkår
Når fagbevægelsen i den grad er oppe på stikkerne, hænger det sammen med, at Ryanair er kendt for at skrabe bunden, når det gælder ansattes vilkår.
- Ryanair er i en klasse for sig, når det gælder personalets vilkår. De er helt nede og skrabe bunden selv sammenlignet med andre lavprisselskaber som EasyJet og Norwegian, siger Thilde Waast fra FPU.
Der har været kontrakter fremme for stewardesser, som viste, at de blandt andet havde et års prøvetid, ingen løn under sygdom og fire ugers tvungen orlov - altså selvbetalt ferie - om året.
- Forholdene for det flyvende personale er meget dårlige. Eksempelvis har piloterne ingen vished for, hvor meget de tjener. Der er eksempler på piloter, der en måned har tjent 11.200 kroner for så den næste måned at tjene 33.500 kroner. Det gør det umuligt for dem at regne med noget som helst, fortæller Thilde Waast.
Ryanair er i Billund
Siden 2012 har Ryanair haft base i Billund Lufthavn - altså flyvninger ud fra og hjem til Billund. Her er det ikke lykkedes fagbevægelsen at få tegnet en overenskomst for de stewardesser, der flyver på ruterne.
De fleste af stewardesserne er angiveligt fra Syd- og Østeuropa.