Selv om bryggerigiganten Carlsberg har måtte nedskrive værdien af sine russiske ølmærker med 4,8 milliarder kroner, er det ikke noget, som chokerer aktieanalytikerne.
Der er snarere tale om en forårsrengøring og en erkendelse af, at man ikke kan tjene de penge på det russiske marked, som man forventede, da man købte sig ind lige før finanskrisen.
Det forklarer chefaktieanalytiker Michael Friis-Jørgensen fra Alm. Brand Markets.
- Det er en forårsrengøring - man får smidt nogle ting ud, og det koster ikke noget, men det var selvfølgelig ærgerligt, at man købte det for dyrt, siger chefaktieanalytikeren.
Lige før finanskrisen erhvervede Carlsberg markedsandele i Rusland via et opkøb af Scottish & Newcastle til 60 milliarder kroner, hvor man fik Baltic Beverages Holding med.
Temperaturen på det russiske marked var på daværende tidspunkt høj, men den har efterfølgende bevæget sig mod frysepunktet.
- Det er sket to ting: Lovgivningsmæssigt har man slået ned på det kæmpe alkoholforbrug, der er i Rusland, og så er den russiske økonomi ikke længere brølende stærk på grund af lave oliepriser.
- Det er det, der gør, at man desværre ikke kan forvente en vækst, som dengang man købte sine russiske aktiviteter, forklarer Michael Friis-Jørgensen.
Der er i Rusland kommet begrænsning på, hvor store ølflaskerne må være, og det har ramt Carlsbergs salg på det russiske marked, som på et tidspunkt var bryggerikoncernens største.
Trods svære markedsvilkår er Carlsberg dog begyndt at vende skuden på det russiske marked, forklarer Michael Friis-Jørgensen.
De sælger nemlig dyrere og dyrere specialøl på markedet, om end det ikke er i så store mængder, mens den russiske økonomi ligeledes fortsætter med at forbedres.
Derudover kan sommeren byde på et særdeles lukrativt ølsalg for Carlsberg i Rusland.
- Rusland vil være vendt rundt ved næste årsregnskab, alene af den grund at hele Europa rejser til Rusland, fordi der skal spilles VM i fodbold, vurderer chefaktieanalytikeren.
/ritzau/