I Danmark har 23 procent installeret programmet Adblock på computeren. Programmet går ind og blokerer for reklamer og annoncebetalt indhold på hjemmesider og sociale medier, så man slipper for bannere på skærmen og reklamer, der følger med, når man scroller.
Det har fået annoncørerne til at se sig varme på mobiltelefonerne, der endnu ikke har samme mulighed for blokering. Det ændrer sig dog til efteråret, hvor det nye Apple iOS 9-styresystem introduceres til iPhone.
Systemet gør det langt nemmere at blokere kommercielt indhold på mobilen fremover.
Umiddelbart lyder det lovende for forbrugerne, men for annoncørerne og hjemmesiderne, der lever af reklamerne, er det dårligt nyt.
- Særligt den digitale mediebranche lever jo af annoncørerne. De vil ikke bryde sig om, at deres levegrundlag bliver truet, forklarer Jes Schyum, der er kommunikationschef hos softwareudvikleren Adobe, til Ritzau Fokus.
Faktisk har brugen af Adblock-programmet allerede fået konsekvenser for dem, der bruger det i dag. Flere danske hjemmesider lukker simpelthen ikke brugeren ind, hvis Adblock er slået til. Blandt dem er Euroman.dk.
- Vi opdagede, at Euroman.dk havde en ret høj procentdel af brugere med Adblock, og det kunne vi ikke leve med, da annoncerne er en væsentlig finansiering af vores hjemmeside, forklarer Emil Norsker, der er digital redaktør hos Euroman, til Ritzau Fokus.
Han mener dog, at der er en stigende erkendelse blandt danskerne af, hvordan netmedier er skruet sammen rent finansieringsmæssigt og at den efterhånden udbredte brug af betalingsmure har ændret brugernes holdning til, hvordan indhold finansieres.
Det er digital trendekspert for TV2, David Guldager, enig med ham i. Til gengæld mener Guldager, at Euroman overreagerer, når de direkte blokerer brugere med Adblock fra deres hjemmeside.
- Man kan ikke blokere for udviklingen, og når det er Apple, der lancerer Adblock til mobil, er der altså tale om en udvikling, der er umulig at stoppe, siger han til Ritzau Fokus.
På spørgsmålet om, hvor vidt Apple ikke skaffer sig en masse fjender på halsen ved at give brugerne denne mulighed, svarer han, at han ikke tror på, at Apple foretager sig noget uden at have tænkt det til ende.
- Enten finder annoncørerne måder at slippe igennem denne blokering på, ellers må man tage betalingsmuren i brug hos de forskellige hjemmesider. Jeg tror ikke på, at en blokering af brugeren vil virke på længere sigt, siger han.
- Adblocker er et gratis program, der fjerner uønsket kommercielt indhold fra hjemmesider.
- 23 procent af danskerne (1,3 millioner internetbrugere) har allerede Adblock.
- Programmet fungerer både til søgemaskinerne Google Chrome og Firefox. Til efteråret kommer det også til Apples styresystem iOS 9 til iPhone.
- I andet kvartal af 2015 stod mobil browsing for 38 procent af det samlede internetforbrug i Danmark.
- Danmark er det syvende mest reklameskeptiske land i Europa. Vi overgås dog af lande som Sverige og Tyskland.
- På et enkelt år er det samlede antal brugere af Adblock steget med 41 procent verden over.
- 77 millioner mennesker i Europa bruger Adblock på deres computer.
Kilde: Adobe
UDVID
/ritzau/FOKUS