Selvom hele 21 af de broer og tunneler der binder landsdelene sammen skal renoveres i år, og at det virker som mange, så er det faktisk kun en brøkdel af det samlede antal.
I Danmark har vi nemlig 2.500 statslige broer og tunneller - og det er afgørende for tilgængeligheden mellem blandt andet landsdele, at passe godt på dem.
Vejdirektoratet skal derfor løbende udbedre skader og forny broernes beskyttelse mod det danske vejr, så de kan holde i mange år endnu.
- Velfungerende broer og tunneller spiller en vigtig rolle, når danskernes hverdag skal hænge sammen, og når erhvervslivets gods skal effektivt fra A til B. Men broerne bliver løbende slidt, siger Niels Højgaard Pedersen, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
- Så hvert år, når foråret melder sig, går vi i gang med at fremtidssikre broernes bærende konstruktioner og udskifte de slidte dele, så deres levetidsomkostninger bliver mindst mulige. Den løbende vedligeholdelse er med til at sikre, at de danske bilister fortsat kan komme nemt og sikkert rundt i hele landet.
Arbejdet udføres hovedsageligt fra forår til sensommer. Vejret er nemlig afgørende for flere af reparationerne.
Det planlagte bro- og tunnelarbejde i 2019
- Aggersundbroen: Nye kantbjælker og belægning på fortov
- Vildsundbroen: Nye armaturer og lys
- Limfjordstunnelen: Nye fuger og nye ventilatormotorer
- Lindenborg Pæledæk: Forstærkning og omisolering af pæledæk
- Grønå underført Stemmildvej ved Saksborg: Omisolering
- Videkærvej underført Tjæreborgvej: Nye kantbjælker og autoværn
- Vejlefjordbroen: Renovering af lejerne
- Gl. Lillebæltsbro: Forstærkning af brodæk, omisolering og nye kantbjælker
- Nørremarkvej underført Tjæreborgvej: Nye kantbjælker og autoværn
- Herning-Vardevej over Østre Omfartsvej ved Varde: Nye kantbjælker og autoværn
- Gårdevej underført hovedvejen Herning-Varde: Nyt autoværn på bro
- Præstevej under Isterødvej: Betonreparationer
- Gangsti under Vallensbækgrenen: Omisolering, betonreparationer, nye kantbjælker og autoværn
- Helsingørmotorvejen i Hellerup: Forstærkning af spunsvæg
- Helsingørmotorvejens tilslutning til Isterødvej: Betonreparationer
- Fiskebækbroerne: Nyt autoværn
- Frederikssundsvejtunnellen: Nye bomme og ny skiltning for trafikregulering
- Guldborgsundtunnellen: Nye fuger
- Langelandsbroen: Betonreparationer
- Farøbroerne: Renovering af lejerne
- Markvej over Sydmotorvejen: Omisolering og betonreparationer
Se også kort underneden ...
Gener minimeres
For at minimere generne forsøger Vejdirektoratet som udgangspunkt at holde broerne åbne for trafik på trods af selv meget omfattende reparationer. Desuden lægges de mest generende arbejder uden for myldretiden.
I de tilfælde, hvor en spærring er nødvendig, inddrages kommuner og erhvervsliv, så spærringen lægges så hensigtsmæssigt som muligt i forhold til blandt andet kørsel med landbrugsmaskiner og varekørsel.
Hold øje med din bro
Tidsplanen for hvert broarbejde og de forventede trafikgener bliver løbende offentliggjort.
Vejdirektoratet opfordrer alle trafikanter til at holde øje med skiltningen ved broerne, følge med i trafikradio eller på trafikinfo.dk.