Professor: Den trykte tilbudsavis kan aldrig dø

Postkasser skal forsvinde, eller der skal ændres på lovgivningen, hvis tilbudsaviserne skal dø, mener ekspert.
Danskerne modtager op mod 65 kilo reklamer om året, og der kan gå lang tid, før de trykte tilbudsaviser forsvinder. Professor i marketing ved CBS Alexander Josiassen mener, at de enten skal stoppes ved at ændre i loven, eller ved at fjerne alle postkasser. Retailekspert ved Retail Institute Scandinavia mener derimod, at det et et spørgsmål om tid.
Danskerne modtager op mod 65 kilo reklamer om året, og der kan gå lang tid, før de trykte tilbudsaviser forsvinder. Professor i marketing ved CBS Alexander Josiassen mener, at de enten skal stoppes ved at ændre i loven, eller ved at fjerne alle postkasser. Retailekspert ved Retail Institute Scandinavia mener derimod, at det et et spørgsmål om tid. Foto: Lars Bech/arkiv/Scanpix

Selv om danskerne går over til en mere teknologisk hverdag, forbliver tilbudsaviserne i vores hverdag. Trykte tilbudsaviser kommer nemlig aldrig til at dø ud.

Det mener Alexander Josiassen, professor i marketing på Copenhagen Business School, CBS.

- Rent teknologisk har de trykte tilbudsaviser allerede udlevet deres livstid, men de lever, fordi vi ikke kan slippe for dem. Jeg ser slet ingen ende på det, siger han.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Alexander Josiassen mener, at fidusen ved de husstandsomdelte tilbudsaviser er, at de er svære at slippe for. Når de allerede er nået hjem i husstanden, kan man lige så godt bladre dem igennem.

- Der skal ske noget helt radikalt, hvis det her skal stoppe. Vi skal helt stoppe med at have postkasser, fordi alt bliver digitalt, eller også skal lovgivningen ændres, så tilbudsaviserne bliver et tilvalg frem for et fravalg, siger han.

Den holdning bliver ikke delt af retail- og forbrugerekspert ved Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer.

Hun mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før de trykte tilbudsaviser dør. Det vil ifølge hende tage i omegnen af ti år.

Det skyldes, at tilbudsaviserne er en del af danskernes hverdag og vaner, og det tager lang tid at bryde med dem.

- Det er lidt paradoksalt, fordi vi er et af de lande i verden, der har flest mobiltelefoner, computere og elektriske apparater per indbygger. Vi er en meget digital nation, men lige med tilbudsaviserne er vi meget gammeldags, og det er simpelthen på grund af vores rutiner.

Hun mener, at danskerne holder så hårdt fast i tryksagerne, fordi vi går meget op i prisen.

- Vi er snusfornuftige i Danmark, så vi har det med at skimme tilbudsaviserne igennem for at finde det gode køb. Desuden bruger mange det som en pause i hverdagen, hvor de bladrer gennem avisen, mens de nyder en kop kaffe, siger hun.

Der ikke mange andre steder i verden, hvor tilbudsaviser er så udbredte som i Danmark, mener Dorte Wimmer. Ifølge hende skyldes det blandt andet, at vi er det land i verden med allerflest lavprissupermarkeder.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.