I den nybyggede københavnske bydel, Ørestaden, er man glade for, at man, i modsætning til resten af københavnerne, ikke skal bruge en lille time på at finde en parkeringsplads, når man kommer hjem fra arbejde.
Man er bare ikke så glad for prisen. Mens man på Østerbro skal betale 730 kroner årligt for en parkeringslicens, skal beboerne i Ørestaden betale 830 kroner om måneden svarende til 9.960 kroner om året, skriver Berlingske.dk.
Endnu værre bliver det for bilejerne der skal flytte ind i Nordhavn, når den bydel står færdig. Allerede nu er det kommet frem, at man her kan blive opkrævet op til 18 gange så meget som på Østerbro:
"Vi har selv valgt at bo i byen, så vi vil gerne betale noget, men jeg synes ikke, at det er rimeligt, at vi skal betale så meget i forhold til, hvad man gør andre steder i byen," siger boboeren Anders Lykkegaard Nielsen til Berlingske.dk.
Han og andre beboere har nu klaget til kommunen over den forskelsbehandling, de mener finder sted.
Det kan dog blive en langvarig proces. Alene det at finde ud af, hvem der står med ansvaret, og hvad en parkeringslicens til et parkeringshus skal koste, kan trække ud.
Det er det privatejede firma By & Havn, der ejer og administrerer parkeringshusene, hvilket Teknik- og Miljøforvaltningen også har gjort beboerne opmærksomme på.
Den køber de dog ikke i Ørestaden, da størstedelen af By & Havn ejes af Københavns Kommune. Resten ejes af staten.
Inden for de næste par måneder forventer Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell, (EL) at der træffes en bslutning om, hvor vidt man skal rejse en tilsynssag.
Man kan læse mere om det her.
Kilde: Berlingske.dk.