Hvis du forventer at få et svar eller et like fra dronning Margrethe eller kronprins Frederik selv, når du kommenterer på et opslag fra det danske kongehus på de sociale medier, kan du godt tro om igen.
Det er kongehusets kommunikationsafdeling, som har ansvaret for "Det danske kongehus" på Facebook og Instagram.
Det fastslår Kongehusets kommunikationschef, Lene Balleby, overfor TV 2.
Faktisk skal man ikke regne med, at blive behandlet meget anderledes end som mange andre steder på de allestedsnærværende sociale medier.
Fair regler
De eneste nedskrevne regler på Kongehusets Facebook-profil er, at kommentarer skal have relevans til opslaget, og at der skal holdes en god tone.
Det er dog ikke alle brugere, der lever op til forventningen om høflig og korrekt opførsel, siger Lene Balleby til TV 2.
- Vi har måttet slette nogle kommentarer, fordi de har været grænseoverskridende eller uforskammede og virkelig svinede folk til. Ikke kun medlemmer af den kongelige familie, men også andre brugere. Den slags ønsker vi ikke at se på vores platforme. Når det sproglige niveau bliver så personligt stødende og lavt, at jeg end ikke ønsker at gentage det, så sletter vi kommentarerne.
Plads til kritik
Men ifølge kommunikationschefen så er der plads til at udtrykke holdninger - også om kongehuset og dets medlemmer.
- Vi ønsker ikke at gøre brud på ytringsfriheden. Så selvom folk er kritiske i forhold til opslaget, og sproget måske er en smule over grænsen, så lader vi kommentarerne stå, fordi det er en mening, som folk skal have lov til at have. Der skal være plads til debat, siger kommunikationschef Lene Balleby.
På vej mod 120.000 følgere
Kongehuset er kommet godt af sted efter det kom på de sociale medier for 14 dage siden. På Facebook bevæger skaren af følgere sig mod 78.000, mens tallet nærmer sig 41.000 på Instagram.