Det er en mørk og fugtig forårsaften i 1998.
Peter Mortensen er på vej til arbejde i sin bil søndag ved 22-tiden og kører mellem Fredericia og Vejle.
Pludselig falder han i søvn bag rattet og kører ind i en lygtepæl med 80 kilometer i timen.
- Jeg vågner op et splitsekund, før jeg rammer lygtepælen og tænker: 'Shit det kommer til at gøre ondt det her'. Og så kan jeg huske, at jeg rammer den, og jeg går i panik og forsøger at komme ud af bilen, fortæller Peter Mortensen.
Men Peter Mortensen sidder fast i bilen og må vente på, at Falck kommer frem til stedet.
Den røde Fiat, som Peter Mortensen kører den skæbnesvangre aften, bliver krøllet fuldstændig sammen, og Falck må skære Peter Mortensen ud af bilen.
Men det er kun noget, han kan huske sporadisk - ligesom turen til sygehuset også kun er glimtvise erindringer.
- Jeg har nogle klip af, at Falck er der, og de siger, at de klipper taget af, og de giver mig noget morfin. Jeg tror bare, jeg har brækket benet, så jeg siger, at jeg skal bare lige have noget gibs på, og så skal jeg på arbejde igen. Men så let gik det jo ikke.
Peter Mortensens ræsonnement er, at han kørte næsten en kilometer i sovende tilstand, men han kørte ikke for stærkt på landevejen, for han fik ikke en fartbøde efterfølgende.
- Jeg har jo snorksovet de 800-900 meter, og jeg har jo kørt pænt inde i højre vejbane, indtil jeg kører på tværs af vejen og rammer lyskurven, fortæller han.
Ulykken forårsagede ikke andre mennesker skade, men for Peter Mortensen kostede det flere fysiske skader.
- Jeg brækkede mit venstre ben syv-otte steder og endte med at blive ben-amputeret på højre ben og fik piskesmæld, siger han og fortsætter:
- Det er næsten et under, at jeg lever i dag, tror jeg.
Peter Mortensen er langt fra den eneste, som falder i søvn under kørslen.
Analyse Danmark har lavet en stikprøve for DR, der viser, at 42 procent af de 1.126 adspurgte har prøvet at være ved at falde i søvn bag rattet én eller flere gange.
I omkring to en halv måned lå Peter Mortensen på Vejle Sygehus, hvor de negative tanker fyldte en del efter ulykken.
- Jeg tænkte en del på selvmord, men jeg var så heldig, at jeg lige havde fået en nevø, så han har sådan set reddet mit liv sammen med mine niecer. Så dem lå jeg og tænkte på, for jeg ville gerne være der for dem, siger han.
Ulykken kom også til at koste ham jobbet hos Mærsk. Den betød også, at han måtte sidde i kørestol.
På hospitalet fandt Peter Mortensen ud af, at han lider af søvnapnø, som var årsagen til, at han faldt i søvn.
- Jeg har lidt af en ubehandlet søvnapnø i mange år, har jeg så fundet ud af. Så jeg var bare træt, og så faldt jeg i søvn.
I dag er Peter Mortensen i behandling for søvnapnø og kan køre bil igen.
Han opfordrer andre til at få det undersøgt, hvis de har en mistanke om, at de lider af det.
- Jeg kan tænke 20 år tilbage, hvor der var en masse tegn, jeg skulle have holdt øje med. Jeg faldt jo i søvn på de mest sjove tidspunkter, fortæller han og fortsætter:
- Kunne jeg gøre det om, så havde jeg fået behandling for søvnapnø for 20 år siden, så hvis folk har mistanke om det, så få det tjekket. Det er ikke omkostningerne værd, fortæller han.
I de ti efterfølgende år efter ulykken har Peter Mortensen uddannet sig til socialrådgiver, haft en periode, hvor han har gået ledig, men har i dag et job.
DR