Islamisternes stigende aktivitet på sociale medier kan føre til konkrete terrorhandlinger i den virkelige verden, mener førende eksperter.
Derfor opruster Politiets Efterretningstjeneste (PET) nu i kampen mod cyber-jihad og iværksætter en ny indsats mod radikalisering på nettet, skriver Politiken.
SSP-arbejdere, lærere og forældre skal ifølge efterretningstjenesten have nyt fokus på internettets tag i de unge, så radikaliseringen opdages tidligere.
Og så vil PET "gentænke vores forebyggelsesindsats, som ikke længere kun vil foregå fysisk, men også elektronisk", siger PET-chef Jakob Scharf til Politiken.
PET bekæmper i dag radikalisering gennem blandt andet opsøgende arbejde i lokalområder.
Men radikaliseringen er i vid udstrækning flyttet fra mørke kælderlokaler ud i internettets undergrund, og derfor flytter PET nu ressourcer til arbejdet med at imødegå radikalisering på sociale medier som Facebook og YouTube.
- Det er noget, vi nu kommer til at fokusere meget mere på i den forebyggende indsats. Vi ser en ny tendens til, at de sociale medier bruges mere aktivt i en radikaliseringsproces, siger Jakob Scharf til avisen.
Terrorforsker Magnus Ranstorp fra den svenske Försvarshögskolan kalder udmeldingen "opsigtvækkende":
- Scharf definerer her et helt nyt område for PET, som får stor betydning for kampen mod radikalisering og terror, siger han til Politiken.
Med udgangspunkt i en række radikale herboende muslimers profiler på Facebook har Politiken fulgt islamisternes spor videre ind i lukkede udenlandske jihadfora.
Der tegner sig et billede af et netværk af primært unge muslimske mænd, der hylder militante budskaber. De fleste er født eller opvokset i Danmark, hvor de går i gymnasiet eller har ordinære job som kommunal omsorgsmedhjælper eller flymekanikerlærling.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.