Tophistorie fra DR distribueret af Ritzau.
INFO: Anvendelse af Ritzaus Tophistorietjeneste forudsætter accept af vilkårene i bunden.
**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****
Det kniber så meget med at få patienterne til at møde op til den aftalte tid, at en lægeklinik i Skanderborg nu er gået alternativt til værks.
I marts var der 41 patienter, som blev væk fra den tid, som de havde bestilt hos Familielægerne i Skanderborg.
Det skriver DR Østjylland.
Det ærgrer Rasmus Christoffersen, som er en af Familielægerne.
- Så kunne vi jo lige så godt have givet den tid til en anden. Udeblivelse betyder, at der bliver længere ventetid for alle de patienter, der ikke udebliver, siger han til DR Østjylland.
For lægen resulterer udeblivelserne i spildt arbejde, for den praktiserende læge forbereder sig til de enkelte patientbesøg.
- Når vi mødes med patienten, er vi jo forberedte, og når patienten ikke møder op, bliver jeg da bekymret for, om de ikke tager deres eget helbred alvorligt, men jeg bliver da også bekymret for, om de tager min tid alvorligt, kan man sige.
Derfor har de nu forsøgt at synliggøre det over for patienterne, hvor dårlige de er til at komme til tiden ved at sætte fokus på udeblivelserne både på deres hjemmeside og helt konkret i venteværelset.
Her illustrerer en glaskolbe med bolde i, hvor mange patienter der bliver væk uden afbud.
Det virker. Efter 41 bolde i marts var der i april kun 15 bolde i glaskolben.
- Det er jo rigtig positivt, at det har ladet sig gøre, alene ved det, at vi har sat fokus på det. Vi håber og tror i hvert fald, at det er derfor, antallet er blevet mindre, siger han til DR Østjylland.
Problemet med patienter, der udebliver uden at melde afbud, er et udbredt problem for de praktiserende læger, siger Lise Høyer, formand for de praktiserende læger i Region Midtjylland:
- Det er noget, som vi alle sammen som praktiserende læger oplever på stort set daglig basis, at der er flere patienter, der udebliver fra tider, siger hun.
Hun sender selv mails til patienterne for at minde dem om tiden, forklarer hun til DR Østjylland.
I Skanderborg mener et par af de borgere, der overholdt deres aftalte tid på lægeklinikken, at udeblivelse skal kunne mærkes på pengepungen.
- Måske folk skulle betale et vist beløb, det synes jeg i hvert fald, lyder det fra en af de fremmødte patienter Birgit Rasmussen til DR Østjylland.
Samme melding lyder fra Keld Nielsen.
- Jeg synes, det er i orden, at folk skal betale for at blive væk. Hvis bøden er høj nok, skal folk nok komme, siger han til DR Østjylland.
I et tidligere forsøg, hvor to hospitalsafdelinger forsøgte at nedbringe udeblivelserne ved at straffe med et gebyr på 250 kroner, var konklusionen, at det ikke virkede.
Forsøget, som forskningsorganisation Vive under Økonomi- og Indenrigsministeriet og Defactum, et forskningshus under Region Midtjylland, stod bag, viste, at næsten hver anden gang, lægen blev brændt af, var det på baggrund af tekniske problemer med eksempelvis e-Boks.
Desuden var det heller ikke tilfældigt, hvem der udeblev; Særligt personer med lave indkomster, indvandrere og personer med et højt forbrug af psykologydelser havde svært ved at overholde aftalerne - uanset om der var gebyr eller ej.
I Skanderborg tvivler familielægen Rasmus Christoffersen også på bødernes effekt. Han vil hellere appellere til patienternes egen fornuft og samvittighed.
- Vi synes, der er en selvstændig pointe i, at vi ikke sådan skal være "barnepiger" for folk, siger han.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/patienter-udebliver-fra-laegetid-klinik-tager-alternativ-metode-i-brug