OVERBLIK: Sådan bekæmper EU og Facebook fake news før valg

Fire store it-virksomheder - Facebook, Google, Twitter og Mozilla - har skrevet under på, at de vil hjælpe EU-Kommissionen med at bekæmpe spredning af fake news og misinformation. (Foto: Dado Ruvic/Reuters)

Facebook, Google, Twitter og Mozilla har afleveret statusrapport til EU om bekæmpelse af fake news.

EU-Kommissionen fremlægger tirsdag en status over bekæmpelsen af misinformation og fake news i samarbejde med fire store it-virksomheder.

Initiativet er sat i værk i forsøg på at stoppe spredning af fake news via sociale medier og digitale platforme før valget til Europa-Parlamentet og andre nationale valg i Europa.

Hvad er målet?

* At få indflydelsesrige it-virksomheder til at bidrage med at bremse spredningen af misinformation og fake news, der kan påvirke valg.

* Særligt har kommissionen været bekymret over påvirkning af valget til Europa-Parlamentet i maj. Flere efterretningstjenester har konstateret, at opinionen i EU-lande påvirkes digitalt fra udlandet - herunder fra Rusland.

Hvordan skal det ske?

* Gennem reduktion i antal og indflydelse af falske konti på sociale medier.

* Øge gennemsigtighed. Varedeklarere politiske annoncer og indhold. Styrke beredskab til at opdage falske konti og robotter.

* Der etableres et netværk af uafhængige eksperter, der skal kontrollere fakta.

* Et centralt Rapid Alert System (Hurtigt Alarmsystem) skal advare medlemslande om igangværende spredning af fake news og misinformation i EU.

Hvem er med?

* Fire store it-virksomheder er med: Facebook, Google, Twitter og Mozilla.

Hvad gør it-gigantenerne?

* De fire it-virksomheder har skrevet under på en handlingsplan med EU-Kommissionen.

* De vil blandt andet hjælpe med at fjerne falske konti. Varedeklarere politiske annoncer. Styrke faktatjek.

* De skal hver måned rapportere om initiativer i forhold til den fælles handlingsplan, så man kan følge med i, om der sker fremskridt.

Hvor langt er de nået?

* Facebook, Google, Twitter og Mozilla har taget de første skridt. Men der er ifølge kommissionen langt igen. Det går bedst i forhold til at fjerne falske konti.

* De er ikke nået så langt med at øge gennemsigtighed og med at give brugerne større indflydelse på at vurdere og rapportere fake news.

Kilde: EU-Kommissionen

/ritzau/