OVERBLIK: Dieselgate i VW fra afsløring til retssager

Senest er en tysk VW-eks-chef i USA blevet dømt i sag om snydesoftware i dieselbiler. Her følger et overblik.
Oliver Schmidt, som er tidligere udviklings- og miljøchef for VW i USA, er idømt syv års fængsel og skal betale 400.000 i bøde i sag om snydesoftware.
Oliver Schmidt, som er tidligere udviklings- og miljøchef for VW i USA, er idømt syv års fængsel og skal betale 400.000 i bøde i sag om snydesoftware. Foto: Handout./Reuters

En domstol i Detroit har onsdag idømt Oliver Schmidt, en tidligere Volkswagenchef i USA, syv års fængsel og en bøde på 400.000 dollar i en sag om software, der fik dieselbiler til at reducere udledningen af kvælstofilter (NOx) under testkørsel.

Sagen er i USA blevet kendt som "Dieselgate".

I september 2015 opdagede den amerikanske miljømyndighed EPA, at tyske Volkswagen havde installeret snydesoftware i biler til det amerikanske marked.

Her følger udviklingen i den store tyske bilproducents sag:

Maj 2014:

* En undersøgelse fra Det Internationale Råd for Ren Transport (ICCT) viser markant forskel på den faktiske udledning fra VW-dieselbiler og udledningen under test.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

* En miljømyndighed, Carb, i delstaten Californien beder VW forklare disse forskelle.

December 2014:

* Den tyske bilproducent tilbyder på baggrund af spørgsmålet at kalibrere dieselmotoren EA 189.

Sommeren 2015:

* VW nedsætter en arbejdsgruppe, der skal undersøge sagen.

* Ansatte hos VW diskuterer problemer med dieselmotoren på et møde, hvor topdirektør Martin Winterkorn er med.

August 2015:

* Teknikere hos VW giver en fuld forklaring på årsagen til forskellene mellem reel udledning og testtal. Den gives internt og til advokatfirmaet Kirkland & Ellis.

September 2015:

* Volkswagen oplyser Carb og den føderale miljømyndighed EPA om det software, der gør det muligt at snyde.

* EPA offentliggør, at VW har handlet i strid med den amerikanske miljølov. Det overrasker tyskerne, som havde håbet, at man kunne indgå en aftale uden en offentlig sag.

* Volkswagen indrømmer at have installeret snydesoftware i 11 millioner biler på verdensplan.

* Winterkorn træder tilbage, og VW erstatter ham med Matthias Müller.

Januar 2016:

* USA' justitsministerium anlægger sag mod VW med krav om erstatning på 46 milliarder dollar for brud på miljøloven.

Marts 2016:

* USA's forbruger- og konkurrencemyndigheder lægger sag an mod VW for falsk reklame, da dieselmotorerne blev solgt som miljøvenlige. Forbrugerne har "lidt skade for milliarder af dollar", lyder anklagen.

September 2016:

* Ingeniøren James Robert Liang hos VW tilstår, at ulovlig snydesoftware er installeret i dieselbiler i USA, og at han havde kendskab til sagen.

Oktober 2016:

* VW indgår aftale, som indebærer, at selskabet skal bruge 4,7 milliarder dollar på miljøprogrammer for bedre luftkvalitet i USA. Samtidig lover bilfabrikanten at tage biler tilbage for et beløb på op til 10 milliarder dollar.

November 2016:

* Det tyske bilfirma siger, at det ikke længere vil sælge dieselbiler i USA.

Januar 2017:

* Koncernen VW erkender skyld i sammensværgelse om bedrageri mod amerikanske myndigheder.

* Seks VW-chefer anklages for roller i sammensværgelsen.

* Der indgås forlig, som indebærer, at VW skal betale 4,3 milliarder dollar i bøder.

August 2017:

* Oliver Schmidt, som var VW's udviklings- og miljøchef i USA, erkender sig skyldig i kendskab til snydesoftware.

* James Robert Liang får ved en domstol i Detroit 40 måneders fængsel for sagen om snydesoftware.

December 2017:

* Oliver Schmidt idømmes syv års fængsel og en bøde på 400.000 dollar.

Kilde: Reuters.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.