En domstol i Detroit har onsdag idømt Oliver Schmidt, en tidligere Volkswagenchef i USA, syv års fængsel og en bøde på 400.000 dollar i en sag om software, der fik dieselbiler til at reducere udledningen af kvælstofilter (NOx) under testkørsel.
Sagen er i USA blevet kendt som "Dieselgate".
I september 2015 opdagede den amerikanske miljømyndighed EPA, at tyske Volkswagen havde installeret snydesoftware i biler til det amerikanske marked.
Her følger udviklingen i den store tyske bilproducents sag:
Maj 2014:
* En undersøgelse fra Det Internationale Råd for Ren Transport (ICCT) viser markant forskel på den faktiske udledning fra VW-dieselbiler og udledningen under test.
* En miljømyndighed, Carb, i delstaten Californien beder VW forklare disse forskelle.
December 2014:
* Den tyske bilproducent tilbyder på baggrund af spørgsmålet at kalibrere dieselmotoren EA 189.
Sommeren 2015:
* VW nedsætter en arbejdsgruppe, der skal undersøge sagen.
* Ansatte hos VW diskuterer problemer med dieselmotoren på et møde, hvor topdirektør Martin Winterkorn er med.
August 2015:
* Teknikere hos VW giver en fuld forklaring på årsagen til forskellene mellem reel udledning og testtal. Den gives internt og til advokatfirmaet Kirkland & Ellis.
September 2015:
* Volkswagen oplyser Carb og den føderale miljømyndighed EPA om det software, der gør det muligt at snyde.
* EPA offentliggør, at VW har handlet i strid med den amerikanske miljølov. Det overrasker tyskerne, som havde håbet, at man kunne indgå en aftale uden en offentlig sag.
* Volkswagen indrømmer at have installeret snydesoftware i 11 millioner biler på verdensplan.
* Winterkorn træder tilbage, og VW erstatter ham med Matthias Müller.
Januar 2016:
* USA' justitsministerium anlægger sag mod VW med krav om erstatning på 46 milliarder dollar for brud på miljøloven.
Marts 2016:
* USA's forbruger- og konkurrencemyndigheder lægger sag an mod VW for falsk reklame, da dieselmotorerne blev solgt som miljøvenlige. Forbrugerne har "lidt skade for milliarder af dollar", lyder anklagen.
September 2016:
* Ingeniøren James Robert Liang hos VW tilstår, at ulovlig snydesoftware er installeret i dieselbiler i USA, og at han havde kendskab til sagen.
Oktober 2016:
* VW indgår aftale, som indebærer, at selskabet skal bruge 4,7 milliarder dollar på miljøprogrammer for bedre luftkvalitet i USA. Samtidig lover bilfabrikanten at tage biler tilbage for et beløb på op til 10 milliarder dollar.
November 2016:
* Det tyske bilfirma siger, at det ikke længere vil sælge dieselbiler i USA.
Januar 2017:
* Koncernen VW erkender skyld i sammensværgelse om bedrageri mod amerikanske myndigheder.
* Seks VW-chefer anklages for roller i sammensværgelsen.
* Der indgås forlig, som indebærer, at VW skal betale 4,3 milliarder dollar i bøder.
August 2017:
* Oliver Schmidt, som var VW's udviklings- og miljøchef i USA, erkender sig skyldig i kendskab til snydesoftware.
* James Robert Liang får ved en domstol i Detroit 40 måneders fængsel for sagen om snydesoftware.
December 2017:
* Oliver Schmidt idømmes syv års fængsel og en bøde på 400.000 dollar.
Kilde: Reuters.
/ritzau/