Skammeligt! En katastrofe, og en hån mod bornholmerne!
Sådan omtales det nye trafikforlig af øboerne, der er i gang med en underskriftindsamling mod den politiske aftale for øen, der blev indgået i december.
På borgmesterkontoret i Rønne kan Winni Grosbøll (S) godt forstå, hvorfor forliget “tricker bornholmerne,” som hun siger.
Det betyder nemlig, at den sidste livline til fastlandet - færgen Povl Anker - der kan sejle i hårdt vejr, nedlægges. Det betyder også, at de flokke af tyske turister, der hvert år tager med Povl Anker til Rønne direkte fra Sassnitz nu får en langt mere besværlig tur til Bornholm.
LÆS OGSÅ: 200 slagterijob reddet på Bornholm
Og endelig bliver det direkte tog fra København til Ystad i Sverige sløjfet, så “handicappede i kørestol, svagtgående, barnevognsfolket og cykelfolket bliver ladt i stikken”, som skuespilleren, ø-boen og spasmageren i de spraglede rober, Anne Marie Helger, skriver.
3000 kroner retur
Men bornholmerne ville have billigere billetter, og det har de fået. Priserne bliver sænket med ti procent, og tak for det, siger Winni Grosbøll. Men prisreduktionen batter bare ikke.
-Prisniveauet er så højt nu, at det ikke får en reel effekt. For en familie fra København koster det lige nu små 3000 kroner i returbillet, bro- og transportudgifter for at sætte foden på bornholmsk jord. Og så mister vi den backup vi har haft i en reservefærge, der kan sejle i dårligt vejr og som kan besejle Tyskland, siger Winni Grosbøll.
Tyskerne lægger, ifølge Center for Regional- & Turismeforskning, hvert år 420 millioner kroner på Bornholm. Omregnet til årsværk er det 285 arbejdspladser, der går tabt.
Danmark stopper ved Saltholm
Men det er ikke kun turisterne, der får bøvl med at komme frem og tilbage. Bornholmerne selv bliver i højere grad isoleret.
Bare her i januar har Povl Anker været sat ind otte gang på grund af hårdt vejr.
- Det er besynderligt på den måde bare at lukke et helt ø-samfund, siger Winni Grosbøll, der mener, det er følelsen af at blive tilsidesat, der har fået nu over 13.000 mennesker til at skrive under på et protestside, hvor man også kan dele sine frustrationer.
- Det virker stærkt provokerende på folk, at de kan sidde og se, hvordan man investerer i en milliard-dyr togfond og en Femern-forbindelse. Man taler om at binde landet sammen. Men når du du kigger i togfondens brochurer, så stopper Danmark ved Saltholm, siger Winni Grosbøll
Skrækscenarie: Arbejdspladser ryger
Borgmesteren hæfter sig ved, at der var flere transportordførere, der i sidste uge kaldte trafikforliget “en god aftale for Bornholm.” Nu er de dog blevet stille:
- Nu hører jeg ingen sige det. Jeg oplever, der er en form for uvidenhed hos politikerne om det her, altså at man faktisk ikke helt er klar over, hvor vigtigt gode trafikale forbindelser er for øen. Vi har masser af lokale ildsjæle og dygtige erhvervsdrivende, men det hele afhænger jo af, at der er en ordentlig forbindelse, der er til at betale.
Skrækscenariet med de knap 300 mistede arbejdspladser får nu politikerne til at se på, om man kan genforhandle dele af forliget, så man kan hjælpe bornholmerne.