Hvis butikken sender gebyrregning på 7,50 kroner direkte videre til forbrugeren, er det ulovligt. I stedet kan butikken hente pengene ved at forhøje alle priser på varerne.
Sådan lyder vurderingen fra Forbrugerrådets ekspert i kreditkort, økonom Troels Hauer Holmberg, efter at den dominerende kortindløser i Danmark, Teller, har indført et gebyr på betalinger med kreditkortets magnetstribe.
- Det er et fortolkningsspørgsmål, for der er ingen retspraksis. Men efter min bedste vurdering er det ikke lovligt at sende gebyret videre til kunden, som forsøger at betale med kreditkort.
Hvis chippen på kreditkort som Mastercard, Eurocard eller American Express strejker, så magnetstriben er eneste udvej, koster det butikken 7,50 kroner. Gebyret gælder ikke ikke Dankort.
Gebyret, som Teller indkræver for deres udgifter, skal opdrage butikkerne. Fejlen sker nemlig oftest, fordi de ikke holder dankortterminalerne rene. Og så er butikkerne for hurtige til at ty til magnetstriben.
Men gebyret vil enten ryge videre eller oveni de generelle priser, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft i butikkernes organisation Dansk Erhverv, som dog er usikker på, om det er ulovligt.
- Vi forventer, at virksomhederne afholder omkostningerne, og forbrugerne kommer til at betale indirekte ved, at priserne bare bliver højere. I sidste ende er der jo kun én til at betale, og det er forbrugeren, siger han.
Henrik Hyltoft er utilfreds med gebyret, som han sammenligner med en dummebøde, og opfordrer forbrugerne til at bruge deres dankort.
For Teller er udfordringen nemlig, at antallet af kreditkort-betalinger stiger, siger pressechef Søren Winge.
- I første omgang har vi valgt, at forretningerne må dække omkostningerne, og så er det op til dem at vurdere, hvordan de vil gøre det derfra. Det er deres valg, om de vil videresende den til kunden eller dække det selv.
Hos Forbrugerrådet opfordrer man nu myndighederne til at undersøge, om gebyret er rimeligt eller misbrug af en dominerende markedsposition.
- Som udgangspunkt er der aftalefrihed, så de kan gøre, som de vil. Men virkeligheden er, at de har en stærk markedsposition tæt på monopol, fordi bankerne her samarbejder frem for at konkurrere, siger Troels Hauer Holmberg.