Aflyste fly og strejkende flypersonale kan igen blive virkeligheden i Københavns Lufthavn. SAS' opkøb af Cimber åbner op for et slagsmål om, hvilke løn- og ansættelsesforhold der skal gælde i det nye datterselskab.
SAS meldte tidligere i dag ud, at de vil opkøbe Cimber for 20 millioner kroner. Cimber stod ellers til at gå konkurs og har derfor fyret 150 medarbejdere.
Ikke desto mindre regner SAS med at fortsætte Cimbers overenskomster, siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.
- Vi laver en overtagelse af Cimber, og så er det deres aftaler, der gælder. Vi har planer om at skabe et effektivt selskab, men hvordan det ender med at blive er for tidligt at sige noget om, siger hun.
Men kabinepersonalet i SAS er af en helt anden opfattelse. De vil have deres overenskomst til at gælde det nye selskabs aktiviteter i Danmark.
- Vi må gå ud fra, at SAS-produktion med udgangspunkt i København bliver med vores medlemmer på vores overenskomst, siger Merete Scheel, formand for Cabin Attendans Union, i en pressemeddelelse.
Så er der ballade
SAS og kabinepersonalet har været i totterne på hinanden flere gange i løbet af de seneste år, og både løn og arbejdstider er blevet ændret drastisk i overenskomsten.
Nu forudser Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, at opkøbet af Cimber vil få konflikten mellem medarbejderne og SAS til at blusse op igen. Ligesom vi ser i andre store flyselskaber i Europa for tiden.
- Det giver vældigt meget knas i Luftthansa og Air France i øjeblikket, fordi medarbejderne godt kan se, at de medarbejdere, der er på selskabets almindelige overenskomster, kommer til at flyve mindre og mindre, siger han.
Han forudser, at SAS vil lave en helt ny type overenskomst i det nye selskab, som er væsentligt billigere for SAS.
- SAS kan sænke omkostningerne, men der er heller ingen tvivl om, at det vil møde en modstand hos medarbejdergrupperne, siger han.