Der er forskel på, hvor god antennen i din mobiltelefon er. Regeringen har spillet ud med, at de vil have, at forbrugerne bliver oplyst om - og også Forbrugerrådet vil have, at man skal kunne se, hvor god antennen er, før man køber en ny telefon.
- I dag har forbrugerne ikke umiddelbart adgang til oplysninger om de forskellige telefoners antennekvalitet. Men antennekvaliteten er en væsentlig egenskab, når man vælger mobiltelefon, oplyser chefkonsulent Martin Salamon fra Forbrugerrådet.
Man skal se på, hvordan dækningen i ens område er, og hvad telefonen kan byde på:
- Bor man for eksempel langt fra de større byer, er det en rigtig god idé at vælge en telefon, hvor dækningen på 900 MHz-båndet er god, siger chefkonsulenten.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil lave en undersøgelse af mobiltelefonernes antennekvalitet. Og både Forbrugerrådet og Telekommunikationsindustrien bakker op om planen.
- Det er en rigtig god idé, at arbejdet nu bliver sat i system, og at resultaterne bliver en standardoplysning, som forbrugeren får, når man skal vælge mobiltelefon. En god dækning er vigtig for, at man bliver glad for sin nye telefon, siger Martin Salamon.
Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, er også for tiltag til øget gennemsigtighed for forbrugerne.
- Den oplevede mobildækning afhænger i høj grad af, hvilken telefon man bruger. Det viser flere undersøgelser meget klart. Det er derfor vigtigt, at forbrugerne kan orientere sig og vælge telefon på et oplyst grundlag, siger han.
Forbrugerrådet har lavet en test, hvor man har sammenlignet forskellige modellers antennekvalitet på det såkaldte 900 MHz bånd. Her er vinderne Nokia E6-00 og Sony Xperia PLT22i, oplyser rådet.
Regeringens undersøgelse skal være færdig og lægges frem, så forbrugerne kan se den, inden udgangen af 2013.
/ritzau/