Knallerter er nogle af de værste CO2-syndere. Derfor skulle man tro, at el-scooteren var et kæmpe hit i disse miljø-tider, for el-scooteren kører nemt 40 til 70 km/t alt afhængig af modellen.
Sådan forholder det sig dog langt fra - priser i omegnen af 20.000 kr. afholder eventuelle købere.
"Selvom der er helt åbenlyse miljøfordele ved el-scotteren, så gør prisen, at de er svære at sælge," fortæller projektleder ved Teknologisk Instituts innovationskontor, Sten Frandsen, til Nyhedsbureauet Newspaq.
I 2007 og 2008 er der således blevet indregistreret 7.910 knallert-45'ere, mens der højest kører 100 el-scootere på de danske veje, anslår landets eneste forhandler af el-drevne scootere, Svend-Erik Gottlieb.
"El-scotteren er utrolig billig i drift, - ca. fem øre per kilometer - så også dér er der en fordel. Men købsprisen er det svært at gøre noget ved. Problemet er nemlig, at teknologien besværliggør masseproduktion i en ordentlig kvalitet," siger Svend-Erik Gottlieb, der importerer el-scootere fra Taiwan.
Han minder samtidig om, at el-scootere kan oplades i en ganske almindelig stikkontakt.
I Norge har man erkendt, at der skal gøres noget, hvis persontransporten skal rykkes over på de dyre el-drevne scootere. Derfor har nordmændene fritaget el-scooterne for moms, hvilket betyder, at en el-scooter, der koster 20.000 kr. i Danmark, kan fås for det, der svarer til ca. 13.500 kr. i Norge.
"Vi har ca. 200 el-scootere på vejene, men vi forventer en god stigning. Og vi er især glade for, at vores postvæsen er begyndt at køre på el-scooter," siger Ivar Brekkli fra den norske forhandler El-scooter.no til Newspaq.
Sten Frandsen fra Teknologisk Institut i Århus peger dog også på, at batteriteknologien til scooterne stadig ikke er avanceret nok.
"El-scooterens svaghed er helt klart batteritiden. For en rækkevidde på ca. 50 km. - som er det normale - er ikke helt nok, hvis man skal bruge den til andet end by-kørsel," siger Sten Frandsen.
Derfor står han i spidsen for et projekt til 30 mio. kr. finansieret af en række private investorer, der skal kombinere brændselsceller og el for at få forøge el-scooterens rækkevidde.
"Vi er klar med en prototype til sommer, og den kommer til at kunne køre over 100 km. på en opladning," siger han.