Midt i hedebølgen: Kanalrundfart truet af strejke

HK mener, at arbejdsgiverne har forsøgt at udskyde forhandlingerne om en overenskomst, så en strejke ikke rammer havnebådene i højsæsonen. (Foto: Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix)

De ansatte på Canal Tours får hverken sjette ferieuge, pension eller fuld løn under barsel. Nu kræver de overenskomst, og HK er klar til konflikt fra 7. august.

Turisterne i København strømmer til for at få en kølig kanalrundfart under hedebølgen, men måske rammes Canal Tours snart af strejke. De ansatte i billetlugerne, guiderne og salgsmedarbejderne er så utilfredse med arbejdsforholdene, at en konflikt står for døren.

- Arbejdsforholdene er ikke i nærheden af at være i orden. Det er også derfor, at så mange medarbejdere har meldt sig ind i fagforeningen på kort tid, siger Peter Moesgaard, faglig konsulent hos HK Service.

Han oplyser, at fagforeningen har fået 80 nye medlemmer fra kanalrundfarterne på tre måneder.

- De har hverken sjette ferieuge, pensionsordning eller fritvalgs lønkonto, hvor man for eksempel kan bruge pengene på børneomsorgsdage. De får heller ikke helligdagstillæg, overarbejdsbetaling eller fuld løn under den første del af barselsorloven, som alle på overenskomst har, siger Peter Moesgaard.

De ansatte aflønnes med 120 kroner i timen.

Bundet af tavshedsklausul

Det har ikke været muligt for Avisen.dk at tale med de ansatte, da de har underskrevet en klausul om, at "kun virksomhedens administrerende direktør må udtale sig til pressen."

Direktøren for Canal Tours, Mads Vestergaard Olesen, siger til TV2 Lorry, at han er skeptisk overfor en overenskomst.

- Jeg er interesseret i, at de ansatte har de bedst mulige vilkår, og jeg er ikke sikker på, at en overenskomst vil gavne dem. For eksempel giver pension ikke mening for sæsonmedarbejdere, fordi der følger nogle omkostninger og forsikringer med, der kan betyde, at det ender med, at pensionsopsparingen udhuler sig selv, siger han.

Den opfattelse deles ikke hos HK:

- Nu er det jo ikke arbejdsgiverens ansvar at beslutte, hvad der giver mening for de ansatte, og hvad der ikke gør. Det tror jeg egentligt, at de ansatte ved bedst selv, siger Peter Moesgaard, faglig konsulent i HK Service.

HK har siden februar forsøgt at tegne overenskomst med Canal Tours uden held, og Peter Moesgaard har mistanke om, at firmaet forsøger at udskyde forhandlingerne til efter højsæsonen, så en strejke vil have mindre effekt.

I aftes fortalte Peter Moesgaard om problemerne i TV2 Lorry, og umiddelbart efter blev fagforeningen kontaktet af Dansk Industri på vegne af Canal Tours. Arbejdsgiverne er nu klar til at mødes den 1. august.

- Det er vi glade for. Men de skal også vide, at hvis der er tale om bluff-forhandlinger igen, så er vi klar til konflikt meget hurtigt, siger Peter Moesgaard. En konflikt kan tidligst starte den 7. august.