Debatindlæg Debat: Mays brexit-nedtur er skidt for industriarbejdere

Johan Moesgaard er EU-chef i Dansk Metal. Han har en baggrund i forskellige danske erhvervsorganisationer og har tidligere arbejdet i Bruxelles ad flere omgange. Siden 2017 har han været ansat som ekstern lektor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet.

Nord for London ligger den engelske by, Luton.

Byen var i gamle dage kendt for sin hatteproduktion, som toppede i starten af 1900-tallet, men siden stoppede brat. De mange hatte gav dog navn til byens fodboldhold, Luton Town, som stadig kaldes ”The Hatters”.

Nogle kan måske huske Luton Town fra storhedstiden i 80’erne, hvor holdets kampe rullede over skærmen i DR’s Tipslørdag.

I dag er Luton stadig en industriby. Men i stedet for hatte er bilproduktionen nu ét omdrejningspunkt blandt flere. For eksempel Nissan, Opel og Vauxhall, som alle er helt afhængige af EU’s handelsaftaler og EU’s indre marked.

I 2016 stemte næsten 6 ud af 10 indbyggere i Luton dog for at forlade EU. Ligesom i mange andre industribyer. Overraskende nok er EU-modstanden dog nu på retræte, mens EU-opbakningen suser op med raketfart i fx Luton.

Kunne det tyde på, at briterne nu i højere grad kan se alvoren i, at EU’s indre marked er afgørende for britiske arbejdspladser?

Lad os spole tiden frem til den såkaldte ”May-day” i går. Her kunne hele England se premierminister, Theresa May, blive angrebet af politikere fra både venstre og højre og lide et gigantisk nederlag.

Nærmest i en grad, der kunne minde om en verbal udgave af luftkrigen over England. Og med Mays nederlag, er en ”no deal” afgjort en mulighed.

Briternes ønske om brexit bundede oprindelig i flere årsager.

En valgundersøgelse viste efter afstemningen i 2016, at vigtige temaer som økonomi og arbejdspladser faktisk kun fyldte en femtedel af mediedækningen. Derimod havde hele fire ud af fem artikler fokus på andre emner, eksempelvis migration, afstemningsproces og politikerlede.

Fulgte man gårsdagens debat i House of Commons, var bekymringen for britiske arbejdspladser dog pludselig massiv. Måske fordi skrænten og frygten for ”no deal” nu er rykket tættere på.   

Lad os for eksemplets skyld vende tilbage til bilproduktionen i Luton, hvor det indre marked er helt afgørende. Som nogle bilister ved, kan en engelsk produceret bil bestå af op mod 3.000 komponenter, som produceres på det europæiske fastland, langt fra England.

Nogle tal viser faktisk, at kun cirka 4 ud af 10 dele på britiske biler produceres i Storbritannien. Uden et indre marked til at holde toldsatserne nede vil en bil derfor blive dyrere at producere - særligt hvis bilen (eller dens mange dele) hele tiden flyttes på tværs af Europa og bliver pålagt told. Det giver næppe højere løn eller mere jobsikkerhed for fabrikkens ansatte.

Ryger briterne ud af EU uden en aftale, har bilmediet Topgear for eksempel spået, at det kan gøre hvert komponent fire eller fem procent dyrere ved hver eneste rejse på tværs af Den Engelske Kanal.

Hvis Luton stadig kun producerede hatte, ville problemet være væsentlig mindre. For hatte har som bekendt sjældent 3.000 komponenter udefra. Men med en moderne industriproduktion af biler er det helt afgørende, at produkter kan flytte over grænser uden forhindringer. Ellers koster det arbejdspladser.

Det samme budskab blev tirsdag gentaget af blikkenslageren, Charlie Mullins, fra Pimlico Plumbers på TV2 News.

Hvor stiller det så borgerne i Luton i dag?

Ja, ud af 380 britiske valgdistrikter lå Luton ved udgangen af 2018 i top-5 over områder, som har skiftet mest markant holdning til brexit. Nu er der pludselig klart flertal for at blive i EU. Faktisk hele 13 procentpoint flere end i 2016 ifølge en stor undersøgelse fra Survation.

Samme billede tegner sig i andre store britiske bilbyer som fx Sunderland. Her er opbakningen til EU steget med 11 procentpoint siden 2016. Om det kun skyldes økonomi og arbejdspladser, kan vi ikke fastslå entydigt. For der findes også familier, som ikke har direkte tilknytning til byernes fabrikker.

Men det står klart, at uden en ordentlig skilsmisseaftale, vil omkostningerne for briterne blive store. Ikke mindst for industriens ansatte. Derfor må gårsdagens ”May”-day give alvorlige panderynker i de britiske industribyer.

Dette er et debat-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.

via Listen To News