1.000 danskere blev spurgt af YouGov om deres holdninger til shopping-centre, og svarene var meget forskellige. Omkring en tredjedel (36 %) oplyste, at de slet ikke kunne lide at handle i shopping-centre, mens 37 % kan lide det i nogen grad og 26 % holder meget af at handle her.
De unge under 40 og kvinder kan generelt bedre lide at besøge shopping-centre end mænd og befolkningen over 40 år. 34% af de 18-39-årige kan i høj eller meget høj grad lide besøget i shopping-centret mod 22% af de 40+ årige. På samme vis kan 71% af kvinder i nogen til i meget høj grad lide shopping-centre mod 54% af mænd.
Magasin i toppen
Magasin, som har filialer i landets største byer, ligger suverænt i toppen af rankingen målt på positivt indtryk. 39 % af danskerne har her et positivt indtryk af varehuset. Fields og Salling ligger nummer to med hver 28 %.
Sådan er det rundt om i landet
I Nordjylland er Aalborg Storcenter den ultimative favorit. 65% af nordjyderne har et overordnet positivt indtryk af Aalborg Storcenter, som dermed lægger luft til nærmeste konkurrent, Salling, som 50% af nordjyderne har et positivt indtryk af. Magasin har til gengæld ikke helt nordjydernes gunst i samme omfang som på landsplan. Magasin må lade sig nøjes med tredjepladsen med 30% i positivt indtryk.
Bruuns Galleri er midtjydernes favorit. 52% har et positivt indtryk af storcentret fulgt af Salling (45%) og Magasin (41%).
I hovedstadsområdet indtager Magasin en klar førsteplads, da 47% har et positivt indtryk af Magasin. Frederiksberg Centret indtager andenpladsen (43%) og Lyngby Storcenter tredjepladsen (40%). Fields og Fisketorvet kæmper om fjerdepladsen. 36% af hovedstadens indbyggere har et positivt indtryk af de to shopping-centre.
I region Sjælland er Næstved Storcenter og Ro’s Torv favoritterne. 40% har et positivt indtryk af de to shopping-centre. Tredjepladsen indtages til gengæld af en af hovedstadens største shopping-center, Fisketorvet, som 36% har et positivt indtryk af.