Alle danske lokoførere skal fra næste år testes for alkoholproblemer og stofmisbrug ved et lægetjek hvert femte år. Det sker, efter at en intern rapport fra de nordiske trafikmyndigheder peger på, at man langtfra opdager alle med alkoholproblemer.
»Det er på tide, at man griber ind med en obligatorisk test. Der er ingen tvivl om, at der kører lokoførere rundt med alkoholproblemer i Danmark, fordi de ikke bliver opdaget. Andet end systematisk kontrol er uforsvarligt, da det handler om togpassagerers sikkerhed,« siger Jørgen Worm-Petersen, der var lægelig konsulent hos først DSB og siden Trafikstyrelsen fra 1992 til sidste år.
Rapport i skuffen
Som Trafikstyrelsens ekspert på området bidrog han til en nordisk rapport om misbrugsproblemer i togdriften, der pegede på utilstrækkelig kontrol og anslog, at 2 ud af 1000 lokoførere var alkoholikere. Rapporten blev for to år siden lagt i skuffen hos Trafikstyrelsen.
»De var ikke interesserede i, at rapporten kom offentligt ud,« siger Jørgen Worm-Petersen, der var med til at indføre afvænnningskurser i DSB, som knap 10 lokoførere årligt deltog i.
Trafikstyrelsen har netop fået lovhjemmel til at teste for misbrug, som man også gør det hos piloter. Siden april 2006 har 29 piloter og stewardesser fået frataget flycertifikatet, da test antydede et misbrug, oplyser Statens Luftfartsvæsen.
»Det tager jo noget tid at få det indført, Men vi tager rapporten meget alvorligt. Hvis man fremover bliver testet positiv, kan det få konsekvenser for lokoføreren,« siger sikkerhedschef Lars Funch fra Trafikstyrelsen.
En lokofører fra DSB blev i 2005 grebet fuld på jobbet, men DSB mener ikke, at problemet er ret stort.
»Hvis Trafikstyrelsen ønsker, at vi skal ændre proceduren, gør vi selvfølgelig det. Vi har et stærkt kollegialt netværk, der skal opfange misbrug. Det mener vi fungerer bedre end stikprøver,« siger undersøgelsesleder Niels Hansen, DSB.