En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, da Statsbanerne overtog driften af salgsvognene, har haft et årligt underskud på mellem 86 millioner kroner og 115 millioner kroner.
Det skriver BT.
Indtil 2012 har DSB haft et samlet underskud på salgsvognene på omkring 925 millioner kroner fra 2004.
Det fremgår af Transportministeriets opgørelse, at det først og fremmest er lønnen til togstewardesserne, der kører rundt med salgsvognene, som er den helt store årsag til underskuddet.
Ifølge Anette Haugaard, underdirektør i DSB Tog, er det især lønnen til togpersonalet, der er årsag til de store underskud. En årsløn ligger på 475.000 kroner om året.
- Vi har effektiviseret også på dette område det seneste par år, men i bund og grund er det bare ikke muligt at sælge kioskvarer fra små vogne med personale, som er meget dyrere end personalet i en kiosk, siger hun til avisen.
Hvis det viser sig, at der stadig tabes penge på salgsvognene, så er der ingen anden udvej end at lukke salgsvognene på alt andet end de længste strækninger, vurderer hun.
Venstres medlem af transportudvalget, Martin Geertsen, er målløs over sagen, og påpeger, at skatteborgerne i sidste ende hænger på regningen for DSB's underskudsforretning.
I alt er DSB's gæld på 17,55 milliarder kroner.
/ritzau/