Letbane-Finn: "Nogle bilister er uden for pædagogisk rækkevidde"

Bilister ser stort på bom, der skal forhindre dem i at kollidere med et 50 ton tungt tog på den nye letbane i Aarhus.
Der var vinken og flag, da letbanen i Aarhus efter lang tids forsinkelse 21. december endelig kom ud at køre med passagerer. Nu er det hverdag - også for letbaneførerne, som skal leve med bilister, der sætter livet på spil.
Der var vinken og flag, da letbanen i Aarhus efter lang tids forsinkelse 21. december endelig kom ud at køre med passagerer. Nu er det hverdag - også for letbaneførerne, som skal leve med bilister, der sætter livet på spil. Foto: Henning Bagger/Scanpix

Bilister, der kommer til T-krydset foran Dokk1 i Aarhus, har tilsyneladende ingen respekt for et 50 ton tungt letbanetog.

Det siger letbanefører Finn Fruerlund til Aarhus Stiftstidende. Han frygter med god grund, at det går galt en dag.

- Det er efterhånden det eneste sted på ruten, hvor vi stadig for alvor har problemer i trafikken. Men der har vi så til gengæld også problemer, siger han til avisen.

Før jul opsatte Aarhus Kommune en bom i T-krydset. Den skal forhindre bilister i at køre lige ud, men Aarhus Stiftstidende har på stedet observeret to bilister som så stort på bommen og kørte uden om den.

Endnu ingen påkørt

Indtil videre er den nye letbane kommet i gang uden sammenstød og påkørsler, og det er Finn Fruerlund tilfreds med - selvom han kan konstatere, at der stadig er store problemer:

- Det er som om, at nogle af bilisterne er helt uden for pædagogisk rækkevidde, siger Finn Fruerlund til avisen.

Det slår hårdt ...

Ifølge Aarhus Stiftstidende risikerer de ulovligt kørende bilister at støde ind i et letbanetog, som har grønt lys. Når bilister kører ligeud for grøn højrepil og uden om afspærringen svarer det til at køre over for rødt lys, skriver avisen.

Og det kan ifølge Finn Fruerlund være livsfarligt. Et letbanetog vejer i nærheden af 50 ton og har relativ lang bremselængde. Det slår hårdt, hvis det rammer, siger han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.