Det har ind til nu været så godt som umuligt for unge lærlinge at få foden indenfor i det københavnske metrobyggeri.
En frivillig aftale om lærlinge var en fiasko - trods de gode intentioner blev der næsten ikke skabt nogle lærepladser.
Derfor har Metroselskabet opgivet de frivillige aftaler og bruger fremover sociale klausuler med faste krav om at ansætte lærlinge.
Det er MT Højgaard, der har vundet kontrakten med at bygge de 17 metro-stationer på Cityringen. Byggeriet går i gang næste år.
Af kontrakten mellem MT Højgaard og Metroselskabet fremgår det, at MT Højgaard skal have mindst 16 lærlinge blandt de cirka 170 årsværk, der vil være på byggepladserne.
Frank Jensen tilfreds
"En god nyhed", kalder Københavns socialdemokratiske overborgmester Frank Jensen aftalen.
"Nu er der sociale klausuler med faste krav om at ansætte lærlinge i det fremadrettede metrobyggeri, og det gælder både, når MT Højgaard næste år går i gang med byggeriet af de 17 metro-stationer på Cityringen. Og det kommer til at gælde, når metroen skal bygges ud til Sydhavnen og Nordhavn. Jeg er meget tilfreds med, at det nu er kommet på plads.", skriver han i en mail-kommentar til Avisen.dk.
Hos fagforbundet 3F synes uddannelseskonsulent Steen Boesen også, det går den rigtige vej.
Læs også: Flere lærlinge? Ikke på min arbejdsplads!
"Vi har jo måtte konstatere, at de frivillige partnerskabsaftaler, vi indgik, ikke gav nogle pladser. Så sociale klausuler er en god ting, som 3F går ind for. Når det offentlige er ude og investere store summer, skal der komme noget ud af pengene. Og netop praktikpladser for de unge er alfa og omega," siger Steen Boesen.
På landsplan søger omkring 3.000 unge praktikplads inden for bygge- og anlæg.