Flere timer i folkeskolen end de nuværende minimumstimer, som mange skoler praktiserer, er ifølge Danmarks Skolelederforening en meget god idé.
Skolelederne hilser regeringens planer om at hæve minimumtimetallet med 510 timer over et skoleforløb per elev ved med den kommende folkeskolereform velkommen.
- Vi trænger til, at børnene er i skolen længere, så vi både kan udvide undervisningstiden og samtidig putte andre aktiviteter ind i løbet af skoledagen såsom mere fysisk aktivitet og lektiecaféer, siger formanden for Danske Skoleledere, Anders Balle.
Han mener han, at der i dag er presset så mange ting ind i elevernes skoledag, at det er umuligt at nå det hele.
- Flere timer vil derfor nok så vigtigt gøre det muligt at sikre mange flere samtaler mellem lærer og elev. Det ville være et rigtigt fint mål, hvis alle elever kunne hver dag havde en snak med en voksen. Det ville give mere selvsikkerhed og et bedre ståsted for den enkelte elev, siger han.
Ifølge Anders Balle er folkeskolen stærkt udfordret af den eksisterende finansiering.
- Det er jo vanskeligt, når hele ressourcen lønningsmæssigt ligger på den enkelte undervisningstime. Så er det svært at få det antal samtaler, jeg gerne ville have ud over. Konsekvensen af det hele er, at elevtallet er sat op og undervisningstimerne ned, fordi kommunerne skal spare, og timetallet er det, de kan spare på, siger Balle.
Han mener, det pressede timetal gør det umuligt at nå alle de ting, man skal nå i dag i folkeskolen.
- Det gør det hårdt at være både elev og lærer, når der er 28 elever i en gruppe børn hele tiden. Og i forhold til at inkludere børn med særlige behov er det jo ikke realistisk med den bemanding, siger han og fortsætter:
- Derfor skal vi tænke mere fleksibelt i forhold til skoledagens planlægning og væk fra én lærer, én klasse og ét fag-tankegangen.
/ritzau/