Når kvinder kommer op i alderen, holder de sig ofte væk fra bilens førersæde, og det kan give dem problem, den dag, der ikke er andre til at tage rattet.
Et nyt forskningsnotat fra DTU Transport konkluderer, at nogle kvinder overkompenserer for de udfordringer, alderen giver i trafikken, og det kan gå ud over deres mobilitet.
- Ældre kvinder har en tendens til at stoppe med at køre bil, selvom de fysiske og psykisk er raske nok til at gøre det, forklarer Annette Meng, som er en af forskerne bag notatet.
Hendes resultater viser, at kvinderne i højere grad undgår vanskelige situationer i trafikken, og at det for manges vedkommende skyldes, at de føler sig usikre. Samtidig kører kvinderne i gennemsnit mindre bil end mændene.
- De ældre er nogle af de sikreste bilister, og det skyldes blandt andet, at de kompenserer for de udfordringer, alderen giver.
Hun opfordrer ældre kvinder, der føler sig usikre bag rettet, til at genopbygge rutinen som chauffør i stedet for at pensionere førerbeviset.
En af mulighederne for at få kilometer under dækkene under kyndig vejledning er på de kurser, som Ældre Sagen arrangerer sammen med Dansk Kørelærer Union. Og hos førstnævnte kender man udmærket til problematikken.
- Kvinderne kører typisk med ved siden af manden som en slags andenpilot, og det gør dem begge sårbare.
- Hvis manden bliver syg og ikke kan køre, og kvinden ikke har holdt rutinen ved lige, så mister de muligheden for at køre på indkøb, besøge vennerne eller hente børnebørnene i daginstitutionen, påpeger seniorkonsulent Mirjana Saabye.
Hun opfordrer politikerne til at sikre, at alle kommuner udbyder bilistkurser til ældre, ligesom hun mener, man bør overveje, om det er nødvendigt, at alle skal forny deres kørekort med en lægeundersøgelse, når de fylder 70.
Annette Meng betragter de nuværende regler som "lidt forældede", og hos Rådet For Sikker Trafik vil man have dem gransket.
- Med den viden, vi har, så kunne man godt overveje at flytte aldersgrænsen til 74 eller 75 år, for der er ikke noget risikomæssigt, der tilsiger, at grænsen skal ligge ved 70, konstaterer dokumentationschef Jesper Sølund.
- Ældre er generelt ret sikre bilister, og de er karakteriseret ved en stor rolighed. Hvis de ældre kvinder afleverer kørekortet og i stedet begynder at cykle, så skifter de til en transportform, der faktisk er farligere, pointerer Jesper Sølund.
/ritzau/