Hvis IKEA samler på tilfredse kunder, er de langt fra målet i øjeblikket.
Siden regeringen i julen lukkede ned for alle landets detailbutikker, er det væltet ind med 1-stjernede anmeldelser på IKEAs danske Trustpilot-side. I skrivende stund er saml-selv-gigantens samlede score på 1,6, og også på IKEAs Facebook-side får frustrationerne frit løb, skriver Wood Supply.
Særligt er kunderne fortørnede over, at IKEA har valgt at fastholde et gebyr for klik-og-hent på 49 kr.
– Jeg synes det er noget svineri at kræve 49 kr. for at afhente sin ordre i deres varehus, skriver en kunde på Trustpilot, og gebyret er også et gennemgående tema i kommentarsporene på IKEAs Facebookside, hvor det blandt andet kaldes ”flabet”, ligesom flere understreger, at de af den grund har fravalgt at handle hos kanelbulla-kæmpen.
- Det bliver ikke mig, der giver 49 kr. for at få lov at handle hos jer! I kunne lære noget af andre, hvor click & collect er gratis!, skriver en i kommentarsporet.
Hos IKEA forklarer man, at prisen på klik og hent er fastholdt under nedlukningen, fordi der er en del manuelt arbejde forbundet med servicen, hvilket prisen ifølge koncernen afspejler.
– Det har vi ikke fundet grund til at ændre på, da IKEA-medarbejdere fortsat bruger arbejdstimer på at plukke og pakke varerne for kunderne. Selvom vi har lukket for kunder i selve varehusene i øjeblikket, så er vores medarbejdere fortsat fuldt beskæftiget. Vi har ikke hjemsendt nogle medarbejdere og har ikke bedt om kompensationspakke fra regeringen. Prisen på Klik & Hent i varehuset er i vores optik en fair pris for den service kunderne får ved at vælge denne løsning, skriver PR Leder Rikke Andersen i en mail til Wood Supply.