Hvad er det, lægen mener? Hvad betyder det, der står i indlægssedlen om min medicin? Og hvorfor taler sygeplejersken hen over hovedet på mig?
Mellem 30 og 40 procent af de kronisk syge danskere har svært ved at kommunikere med læger og andre sundhedsansatte og forstå den information, de får - for eksempel information om deres egen sygdom og medicin. Det viser et forskningsprojekt, hvor 30.000 danskere har medvirket, skriver Videnskab.dk.
Kan medføre fejl i medicinen
Blandt danskerne generelt er det kun mellem otte og 20 procent, som oplever problemer med kommunikationen.
Det er blandt andet mennesker med diabes og hjertekarsygdomme, som har svært ved at forstå lægen, og endnu værre står det til hos mennesker med psykiske diagnoser.
Og det selvom man korrigerer for faktorer som køn, alder og uddannelsesniveau.
Bøvl med kommunikationen kan - udover frustrationer hos patienten - føre til et dårligere behandlingsforløb, flere akuthenvendelser og at patienten for eksempel kommer til at tage sin medicin forkert.
Kræftpatienter oplever mindre bøvl
- Sundhedsvæsenet er befolket af akademikere. De taler ofte et kompliceret sprog. Alle vil gerne have, at budskaberne når frem, men vi mangler redskaberne, siger Jens Søndergaard, som er professor i almen medicin på Syddansk Universitet, til Videnskab.dk.
En patientgruppe, som til gengæld ikke oplever så mange misforståelser, er kræftpatienter. Det skyldes sandsynligvis, at kræftbehandling ofte føler et meget fastlagt forløb, og behandlingen foregår på selve hospitalet - modsat for eksempel diabetikere og psykisk syge, som i høj grad skal behandle sig selv med medicin hjemme.