I 2013 blev en ung kvindes arm fanget i dørene på et afgående tog på Vejle Stadion. Hun blev trukket efter toget, da det forlod perronen.
Rapporten om ulykken rejser kritik af sikkerheden, men er fanget bag lukkede døre på grund af pres fra DSB. Normalt er en rapport klar inden for 12 måneder, men rapporten er endnu ikke offentliggjort.
Det skriver Berlingske Business mandag.
- Det er en fadæse, at der er gået snart fire år med rapporten. Det er en vigtig sag for både togpersonalet og passagernes sikkerhed.
- Der er gået politik i sagen. Det er helt klart min opfattelse, at der har været lagt et kæmpe pres på Havarikommissionen, fordi konklusionerne i rapporten er ubekvemme for DSB, siger næstformand i Jernbaneforbundet, der organiserer lokoførere, Preben S. Pedersen til Berlingske.
Avisen har set rapporten, der rejser spørgsmål ved sikkerheden ved enmandsbetjente toge. Her skal togføreren både føre toget og sikre, at alle er kommet sikkert ud og ind. Det sparer en ansat.
Havarikommissionens rapport anbefaler, at Trafikstyrelsen og DSB laver en risikovurdering, "idet de eksisterende sikkerhedsmæssige barrierer ved dørlukning ... ikke i alle tilfælde kan sikre passagerne mod at blive udsat for risiko".
Rapporten er dog ikke udkommet, og ifølge Berlingske hænger det sammen med tungt pres fra DSB, der i et høringssvar har kaldt den blandt andet "dramatiserende" og "forudindtaget".
- Overordnet mener vi, at det udkast til rapporten, der er sendt i høring, baserer sig på ufuldkomne data. Vi kritiserer, at rapporten ikke har stringent fokus på det, vi synes er centralt.
- Nemlig den samlede kontrolprocedure i forbindelse med igangsætning af toget, siger sikkerhedschef hos DSB Carsten Dam til Berlingske.
Han siger, at analysen ikke fører frem til, at tog med togpersonale er mere sikre end enmandsbetjente tog.
Havarikommissionen, der står for udarbejdelsen af rapporten, afviser, at det skulle være pres fra DSB, der har forsinket rapporten.
/ritzau/