Der kommer dagligt grædende borgere i jobcentret i Københavns Kommune, fordi der er seks til otte ugers ventetid på at få kontanthjælp i Ydelsesservice i Københanvs Kommune.
Det påpeger fagforbundet FOA i en klage til Folketingets Ombudsmand.
I klagen skriver FOA, at det er under al kritik, at Ydelsesservice København lægger byrden for besværet ved at indføre kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen over på de allermest udsatte.
Overfor Avisen.dk kalder Mona Striib, næstformand i FOA, situationen for "fuldstændig vanvittig."
- Folk, der står i en akut situation må aldrig stå uden hjælp, fordi politikerne vedtager nye regler, siger Mona Striib.
FOA henviser i klagen til ombudsmanden til et FOA-medlem, der er syg på grund af en arbejdsskade.
Medlemmet søgte kontanthjælp 10. oktober. Men nu snart seks uger efter har hun stadig intet hørt fra Ydelsesservice. Hun har også fået nej til en aconto-udbetaling.
Hun havde fire kroner, efter huslejen var betalt og har siden måtte spise hos venner, mens familien har betalt for vigtig antidepressiv medicin.
Københavns Kommune forklarer i en mail til Avisen.dk, at Ydelsesservice i øjeblikket ikke kan overholde sagsbehandlingsfristen, fordi de nye love giver en stor mængde ekstraarbejde. Kommunen har sat ekstra ressourcer af til opgaven, men kan ikke på kort sigt følge med mængden af sager, forklarer kontorchef Dorthe Vang Kristensen.
Læs også: Kommune om forsinket kontanthjælp: Næste år kan vi overholde loven
Den gennemsnitlige behandlingstid for sagerne er lige nu fire uger. Borgerne vil dog blive tildelt kontanthjælp fra tidspunktet for deres ansøgning, selvom de må vente på pengene.
”Vi beklager og håber på din forståelse,” skriver Københavns Kommune på sin hjemmeside.
Men ventetiderne får ikke forståelse fra FOA.
I følge FOA har sagsbehandlerne fået besked på, at de ikke må arbejde over for at indhente det ekstra arbejde på grund af lovændringerne.
Det gør Mona Striib vred:
- Det er så groft. Det kan man ikke tillade sig overfor borgerne. Oveni vil man heller ikke hjælpe midlertidigt. Den her situation kræver omgående politisk handling, siger hun.
Politiker: Vi er blevet ført bag lyset
Medlem af København Kommunes borgerrepræsentation og beskæftigelsesudvalg, Ulrik Kohl (EL), mener, at den lange ventetid er dybt problematisk.
- Det tegner et billede af en kommune, der fuldstændig har glemt, hvem de er til for, siger Ulrik Kohl.
For ham kommer sagen som en overraskelse. Beskæftigelsesudvalget er på intet tidspunkt blevet underrettet om længere behandlingstider i det omfang, Avisen.dk beskriver.
- Jeg er blevet ført bag lyset, hvis der er hold i FOA's anklager. Som medlem af beskæftigelsesudvalget har vi på intet tidspunkt fået oplyst noget, der tyder på, at situationen er så gal, siger Ulrik Kohl.
Ulrik Kohl vil nu drage den ansvarlige ledelse til ansvar og har bedt dem bekræfte eller afkræfte anklagerne.
Ekspert: Ulovligt ifølge Grundloven
Professor i socialret ved Københavns Universitet, Kirsten Ketscher, vurderer, at kommunen er på tynd is:
- Det er ulovligt. Så må København Kommune sørge for en acontoudbetaling. Har hun ikke noget at leve af, så har hun ret til hjælp, alene med henvisning til Grundlovens paragraf 75 stykke 2: Folk skal have mad og må ikke stå uden tag over hovedet. Det går simpelthen ikke, at en borger skal vente seks uger på sine penge, siger Kirsten Ketscher.
I Danmarks Riges Grundlov står der følgende: "Den, der ikke kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder."
Ifølge Kirsten Ketscher er det særlig bekymrende, når det er personer, som i forvejen er kendt af København Kommune. Og det er under al kritik, at det går ud over sårbare borgere, at kommunen skal omstille sig til en ny lovgivning.
-Hvis de ikke kan behandle sagerne efter bogen, må de jo behandle sagerne så godt de kan, siger Kirsten Ketscher.
Hun sammenligner det, at folk på kontanthjælp ikke har penge til mad, husleje eller medicin med en nødhjælpssituation.
-Det jeg kan råde København Kommune til, det er at køre noget i stilling som nødhjælp. Ligesom hvis vandet i hanen bliver forurenet, så kører kommunen vandvogne ud, så borgerne stadig kan få rent vand, siger Kirsten Ketscher.
Ydelsesservice har i øjeblikket svært ved at overholde sagsbehandlingsfristen grundet implementering af ny lov.
Nogle borgere kan derfor opleve forlænget sagsbehandling.
Vi beklager og håber på din forståelse.
Kilde: kk.dk