Mariagerfjord Kommune må skrotte planer om at levere service gennem gratisprogrammet Skype til udviklingshæmmede borgere.
Planen var ellers en af mange om at indføre ny teknologi til gavn for borgerne og de ansatte i kommunen.
Men et er robotstøvsugere, noget andet data.
Kontorchef i Datatilsynet, Lena Andersen, siger at kommunerne skal passe ordentligt på de oplysninger, de har om borgerne.
Derfor kan kommunerne ikke bare vælge at kommunikere med borgerne ved hjælp af udenlandske firmaers gratis-løsninger, som for eksempel Skype.
- Når man er kommune og har oplysninger om alle mulige borgere, også nogle som er meget private, så skal man vide, hvor de oplysninger er henne. Man skal vide, hvor længe de bliver gemt og man skal sikre sig, at fremmede ikke har adgang til oplysningerne.
Disse krav betyder at kommunerne reelt er afskåret fra at bruge gratis tjenester fra firmaer, man ikke kan lave aftaler med. Aftaler, der lever op til kravene i persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen.
Formanden for Mariagerfjords udvalg for Sundhed og Omsorg, Poul Bergmann, siger at reglerne selvfølgelig skal overholdes.
Derfor bliver videosamtaler med borgere ikke lette at realisere, hvis der samtidig skal spares penge.
- Man kan betale sig til alt, men vi søger løsninger, der er billigere end dem, vi har i øjeblikket. For nok skal både borgere og ansatte mærke en bedring ved indførelse af ny teknologi, men det skal ikke være dyrere end de løsninger, vi har i øjeblikket, siger Poul Bergmann.
Han mener dog, at planerne med tiden lader sig realisere.
- Nu er der jo mange kommuner, der er i gang med at se på de løsninger her. Så når der er kunder nok, så vil selskaberne vel tilbyde en service, der lever op til kravene - og til en pris, der er til at betale.
Datatilsynet blander sig ikke i, hvilke programmer kommunerne tager i brug - bare kommunerne sikrer sig, at uvedkommende ikke kan få adgang til personoplysninger.