De fleste jubler næppe, når de ser en reklame. Men det gør 55-årige Jens Ove. Han er faktisk så begejstret for reklamer, at han glædeligt bruger tusindvis af kroner på reklame-objekter. Det har dog vist sig at være en god investering, da flere er de gamle skilte og figurer er steget gevaldigt i værdi.
Når du træder over dørtærsklen til Jens Oves hjem i Gentofte, er du ikke et sekund i tvivl om, at han er begejstret for reklamer. Væggene er tilklistret med gamle emaljeskilte, og hylderne er fyldt til bristepunktet med finurlige figurer, der reklamerer for fortidens cigaretter, eventyrlige tivoli-ture og eksotiske ferier. Det skriver DBA Guide.
Samlingen af reklameskilte og figurer gemmer på mange værdifulde objekter. Det objekt, der dog er steget mest i værdi, er tilmed det allerførste skilt, Jens Ove anskaffede sig.
Emaljeskiltet er en reklame for cigaretmærket, Adamas. Selvom cigaretmærket ophørte i 1942, er den karakteristiske figur, Mr. Adamas, stadig et hit. I hvert fald, hvis man ser på værdien af de gamle reklameskilte.
Jens Ove anskaffede sig i tidernes morgen skiltet for en plovmand – altså 500 kr. I dag er skiltet dog noget mere værd. Et lignende skilt er nemlig netop blevet solgt for 75.000 kr. på auktion.
Min yndlingsreklame
Betagelsen af reklamer startede fra barnsben. Jens Oves gode kammerats far arbejdede nemlig som reklamedirektør.
- De havde det fedeste hjem på Strandvejen fyldt med skilte og plakater, og der var jeg solgt til stanglakrids, fortæller Jens Ove.
En ild blev tændt i Jens Ove – og den brænder stadig den dag i dag. Det første skilt i samlingen anskaffede Jens Ove, da han rundede de 15 år.
For nogle lyder det måske absurd at have en yndlingsreklame – men det har Jens Ove. Reklamen er fra 1923 og forestiller filmkomikerparret, der gik under artistnavnene Fy og Bi. Figuren er udskåret i træ og har pyntet rundt omkring i Nordisk Films biografer.
Der blev kun produceret 22 styks af figuren, hvorfor den i dag er i høj kurs. Jens Ove måtte slippe intet mindre end 25.000 kr. for den lille træfigur. Det har dog vist sig at være en god investering. En lignende figur er nemlig blevet solgt på auktion for 50.000 kr. plus hammerslag.
Det fascinerende ved reklamerne er...
Jens Over finder det helt utroligt, at emaljeskiltene har hængt ude i rusk og regn siden 20’erne og 30’erne, og stadig er smukke at se på så mange år efter.
- Det er jo kunst for folket, og det kan jeg godt lide, fortæller Jens Ove.
Reklamerne rummer på så mange historier og detaljer, at de altid vil være relevante og fascinerende, mener Jens Ove. Han ser det som en evig skattejagt at finde nye reklamer, og netop derfor stopper han nok aldrig med at samle.
Du kan komme indenfor i Jens Oves specielle hjem i videoen her under: