Den igangværende udbygning af metrosystemet i København skal være færdig i 2018, men københavnerne kan godt forberede sig på byggerod og gravearbejde endnu længere frem i tiden.
Onsdag er regeringen og Københavns Kommune blevet enige om at udbygge den københavnske metro yderligere for 8,6 milliarder kroner, erfarer Ritzau.
Ifølge DR drejer det sig om en metro til Sydhavnen og en udbygning af linjeføringen til Nordhavnen.
Linjen til Sydhavnen skal forbinde Ny Ellebjerg Station til den nye metroring, hvilket skal aflaste de nuværende trafikknudepunkter Hovedbanegården og Nørreport Station.
Stationen ved Ny Ellebjerg er ifølge aftalen om togfonden udset til at blive et nyt centralt stop for de rejsende til København. Den kommer til at betjene både fjerntog, regionaltog, S-tog og nu altså også metroen.
Det betyder samtidig, at tog fra Jylland og Fyn ikke længere behøver at køre ind forbi Hovedbanegården, inden de kører mod Københavns Lufthavn på Amager. Så skal rejsende mod København skifte her.
Linjen over den københavnske sydhavn skal ifølge Politiken være færdig i 2023, den vil indeholde fem stationer og give et løft i passagerantallet på 43.000 dagligt.
Linjen til Nordhavnen skal forbinde et nyt stort boligområde på det gamle havneområde med resten af København, men bliver nu ifølge DR udbygget med endnu flere stationer. Ifølge Politiken indeholder aftalen også en ny tunnel til den kommende bydel.
Ifølge Ritzaus oplysninger skal aftalen mellem regeringen og Københavns Kommune først til forhandling i forskellige forligskredse i Folketinget, før den kan blive til virkelighed.
Men regeringen og Københavns Kommune er enige om projektet, som bliver offentliggjort klokken 18.15 i Finansministeriet.
/ritzau/