Fokus bør være på at arbejde med sproget hos børn, inden de starter i skole, i stedet for at lave sprogprøver allerede i 0. klasse.
Det mener Pia Jessen, der er formand for Børnehaveklasseforeningen. Hun kalder udviklingen om sprogprøver så tidligt for "ærgerligt".
- Det er aldrig sjovt at være et barn, der skal gå om. For mig er det vigtigt, at vi starter med den tidlige indsats, siger hun.
Udmeldingen kommer, efter at der onsdag blev samlet et flertal for at indføre sprogprøver i 0. klasse, der også kaldes børnehaveklassen.
Det skal gælde børn i skoler, hvor der er mange elever fra udsatte boligområder. De skal fremover have deres sprog testet.
Det er regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet blevet enige om onsdag.
Prøverne skal komme sammen med en intensiv danskundervisning. Består børnene ikke, har de mulighed for at få ekstra undervisning i sommerferien.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har ladet forstå, at en konsekvens kan være, at der er nogen børn, der ikke rykker op til at starte med.
Det er særligt den stopklods, som ærgrer Pia Jessen.
- Hvis man laver en sprogvurdering med en stopprøve, vil det sige, at man nærmest går ind og dumper børn.
- Man risikerer, at der er nogen børn, der skal gå om, hvilket jeg synes, er en rigtig dårlig start på skolelivet, siger hun.
Jessen er enig i, at det er vigtigt, at man arbejder med børnene og deres sprogudvikling.
Og hun påpeger også, at der er børn, der ikke har arbejdet nok med sprogudviklingen, som skal motiveres.
- Det er vigtigt, at man har det danske sprog på plads. Men det er ikke noget, der bare lige kommer. Det er et langt forløb, som skal udvikles hos børnene og deres familie, siger hun.
Sprogprøverne er en del af et omfattende ghettoudspil, som regeringen præsenterede tidligere på året.
/ritzau/