Googler man "Østeuropæiske håndværkere", vrimler det med firmaer, der alle markedsfører sig på billige priser.
De fleste har dem ikke en overenskomst med for eksempel 3F. Det viser undersøgelserne fra Jens Arnholtz, der som lektor i sociologi har forsket i, hvilken rolle udenlandsk arbejdskraft spiller i den danske byggebranche.
Ifølge ham er der sjældent overenskomstdækning for de små udenlandske virksomheder, der til billige priser bygger carporte og nye badeværelser på de danske villaveje.
- De laver opgaver, der er så små, at fagforeningen ikke kan bruge arbejdskraft på at lave konflikter og bruge de klassiske værktøjer. Samtidig er det ret usynligt, siger Jens Arnholtz.
Jens Arnholtz forklarer, at det ganske enkelt er for svært for fagbevægelsen at nå ud til disse mindre virksomheder og privatpersonerne, der benytter dem. Samtidig kan fagbevægelsen gøre en større forskel ved at skaffe overenskomst på de store byggepladser.
En ny undersøgelse foretaget af DMA Research for Avisen.dk viser, at selvom danskerne forbinder østeuropæiske håndværkere med lave priser, vil to ud af tre foretrække en dansk håndværker, fordi danskerne fæstner mere tillid til hans evner på et stillads.
Glade medarbejdere
Det genkender Rene Skjoldborg Jørgensen ikke. Han driver håndværksfirmaet Skjoldborg Byg i København og har stort set kun østeuropæiske håndværkere ansat.
Han har dog valgt ikke at have dansk overenskomst for de ansatte, fordi han ikke mener, det er nødvendigt at lade sig binde på den måde.
Efter eget udsagn giver Rene Skjoldborg Jørgensen dog "danske lønninger", der svinger fra 150 kroner i timen for en arbejdsmand til 180 kroner i timen for en murer. Derudover får medarbejderne løn under sygdom, feriepenge, betalt frokostpause, arbejdstøj, mobiltelefon mm.
Ordentlige forhold er ifølge Rene Skjoldborg Jørgensen med til, at han aldrig har oplevet en kunde, der var utilfreds med hans medarbejdere.
- Jeg har søde, rare, smilende og glade medarbejdere. Jeg tror, det har noget at gøre med, at de ikke arbejder 12 timer i døgnet, bliver trætte og laver fejl, siger Rene Skjoldborg Jørgensen, men erkender også, at der er andre, der snyder og presser østeuropæiske medarbejdere.
Svært at nå små steder
Opgaver udført af udenlandsk arbejdskraft skal registreres i RUT, men da arbejdet ofte registreres sent, er det svært for fagforeningerne at reagere, når de har et konfliktvarsel på 14 dage.
Hos 3F understreger de, at flere udenlandske bygningsarbejdere melder sig ind, og man prøver at nå dem på de private byggepladser, men det er en svær opgave:
- Vi gør meget for at være opsøgende på de små pladser, men det er en stor opgave, og det er svært for os at besøge alle de steder, hvor tingene ikke er i orden, siger Palle Bisgaard og understreger, at det derfor er vigtigt, at have en fælles indsats med myndigheder som SKAT og Arbejdstilsynet.
Ifølge Jens Arnholtz skal der nogle nye værktøjer til for at nå de østeuropæiske håndværkere i det private, men man kan lade sig inspirere af de store byggepladser. Her er der mange steder, hvor bygherrerne har overenskomst, fordi de har en social samvittighed eller ikke kan leve med dårlig omtale.
- Hvis fagbevægelsen skulle gøre noget, så var det måske at lave en kampagne, der fortæller hvad en overenskomstdækket arbejdstager som minimum koster, når feriepenge, pension osv. er inkluderet. Det vil måske påvirke de små private kunder på villavejene, hvis de sort på hvidt kan se, at de faktisk selv er med til at undergrave arbejdsmarkedet og lønniveauet. siger Jens Arnholtz.
Ifølge undersøgelsen fra DMA Research har "arbejdsforholdene" en betydning for 43 procent af de adspurgte, når de skal vælge mellem danske og østeuropæiske håndværkere, mens 37 procent siger, at "sikkerhed" har en betydning.
Selvom det altså er under halvdelen af danskerne, der prioriterer arbejdsforholdene, ser 3F positivt på tallene:
- Det er rigtig godt, at næsten halvdelen af de adspurgte vægter sikkerhed og arbejdsmiljø, når de skal bruge en håndværker derhjemme. Det er altid arbejdsgiverens ansvar, at sikkerhed og arbejdsmiljø er i orden, men det er godt, hvis kunderne er med til at tage et ansvar for de her ting, skriver Palle Bisgaard i en mail til Avisen.dk.