- Jeg er dybt rystet i mine grundvolde, og står tilbage med en oplevelse af et sygehus, som er TOTALT brudt sammen.
Sådan skriver Kirsten Lyhne i et blogindlæg på Avisen.dk, der de seneste par dage er blevet læst, delt og debatteret i et glødende tempo.
I den lange beretning kritiserer Kirsten Lyhne et behandlingsforløb på Aalborg Universitetshospital, hvor hendes 16-årige søn var indlagt i februar og marts efter en alvorlig snowboard-ulykke.
"Det må være psykisk"
Ifølge moderen var drengens indlæggelse præget af kaos, journaler, der blev væk, og en mistro og bagtalelse fra læger og sygeplejersker, der blandt andet mistænkte hjerneskaden for at være psykisk. Ifølge Kirsten Lyhne mistænkte de også familien for at være et "socialt tilfælde", hvilket smittede af på deres behandling.
Læs hele hendes beretning her.
- Tilbage sidder vi rystet af et system, vi burde have tillid til, og med nogle journaler som er dybt belastende, skriver Kirsten Lyhne i sit indlæg.
Aalborg Universitetshospital oplyser til Avisen.dk, at man har modtaget en klage fra Kirsten Lyhne, og at man nu har inviteret både mor og søn til et dialogmøde i august. Hospitalet har ikke yderligere kommentarer.
Flere læsere er rystede over Kirsten Lyhnes fortælling og ser det som et eksempel på et sundhedssystem, der generelt er gået helt galt.
- Det danske sundhedssystem er under sammenbrud - ikke bare ét sygehus. Ved ikke hvad der er gået galt, men ingen lytter til patienterne eller de pårørende, skriver Bettinna Svendsen.
Ingen dæmonisering af sundhedspersonale
Andre mener dog ikke, man skal generalisere.
- Jeg har stor respekt for det ubehagelige forløb, Kirsten og ikke mindst hendes søn har været udsat for. Og det er godt at fortællingen kommer frem, for der er mange aspekter alle kan lære noget af.
- Men jeg synes det er forkert at dæmonisere hele sundhedsvæsenet og alle de medarbejdere, der arbejder i det. Er hel vis på at nogen afdelinger / sygehuse mm. er mere uheldigt skruet sammen end andre, og derfor vil man desværre kunne blive udsat for sådanne forløb. Men der er også så mange mennesker, der gør alt hvad de kan for hver dag at skabe gode forløb for patienterne, og hvor det lykkedes, fordi de er kompetente til deres arbejde, lytter og lægger deres hjerteblod idet, skriver Carina Jakobsen, der selv er sygeplejerske i en anden kommune.