Det er gammel visdom, at veje, broer, tele- og togforbindelser er kritiske investeringer, hvis et område eller et land skal integreres med verden og opleve økonomisk vækst. Asien kaster enorme beløb ind i udvikling af infrastruktur.
Kinas leder, Xi Jinping, har i henhold til Economist overrasket sine asiatiske naboer ved i en tale i Indonesiens parlament at foreslå en “Asiatisk Infrastrukturbank” oprettet. Regionen har planlagt gigantiske vej- og jernbaneprojekter; mange med kinesisk deltagelse.
Stormagten Kina vil bruge sine enorme ressourcer til at udvikle infrastruktur, der kan gavne egen handel. Selv har landet kastet umådelige ressourcer i egen udvikling og besidder viden, industri og penge til at hjælpe andre.
Brug for penge
Det er ikke tanken, skriver magasinet, at den nye udviklingsbank skal konkurrere med hverken Den Asiatiske Udviklingsbank (ADB) eller Verdensbanken, men flere af Kinas naboer har overhovedet ikke råd til projekter i den nødvendige størrelsesorden.
Og der skal særdeles mange milliarder til. ADB har beregnet, at Asien har brug for at investere 8 billioner dollar i national infrastruktur og 290 milliarder i regionale forbindelser inden 2020.
For at blive profitable skal de ønskede forbindelser gå mellem forskellige asiatiske lande. Det kræver investeringer og regionale samarbejder, hvorfor en udviklingsbank med kinesiske penge i baghånden er nærliggende.
For fattige
Et land som Laos, uden forbindelser til havet, har brug for jernbaner, men er for fattigt til at bygge infrastrukturen.
Der er nyligen bekræftet planer om at forbinde Kina med Laos hovedstad Vientianne med en jernbane. Det vil tage 50.000 kinesiske arbejdere fem år at bygge den til en pris på 6,2 milliarder dollar; hvilket er på størrelse med Laos nationale økonomi.
Fra oprindelig at ville betale hele gildet er Kina gået over til at tilbyde finansiering af arbejdet via lån, som vil påvirke Laos økonomi massivt. Således forventes det, at samarbejdet vil medføre, at Laos hægter sin valuta på den kinesiske Yuan af sikkerhedsgrunde.
Længere væk
Men målet for Kina er længere mod syd. Styret i Beijing vil ned gennem Thailand til Bangkok og havet, skriver Economist. Jernbanen fra Yunnan til Bangkok anses for Asiens mest ambitiøse infrastrukturprojekt.
Thailand og Kina har sammen bygget og betalt 4 broer over Mekog floden i Laos for at sikre gensidig handel. Meningen er, at de skal korte landevejsruten mod Bangkok. Den bliver dog stadig 1.900 km.
Allerede har Kina lignende samarbejder med Myanmar og Bangladesh. Flere andre spillere er på banen som Vietnam, der investerer 5 milliarder dollar i en jernbane, der går gennem Laos til Thailand. Sidstnævnte land har et budget til infrastruktur på 64 milliarder dollar inden 2020.