20-årige Stine Lysemose var nervøs i flere dage efter en kunde var gået amok og havde truet hende, fordi han ikke kunne få pengene tilbage for en vare.
Hun havde kun været ansat i Føtex i Kokkedal et par uger, fortæller hun til TV 2, da den utilfredse kunde ville have penge tilbage for et taletidskort.
Stine Lysemose havde ikke oplyst manden om, at man ikke kan bytte et taletidskort, når det først er købt.
Manden kunne derfor kunne ikke få sine 100 kroner tilbage - og det gjorde ham så rasende, at han sagde, "han ville komme tilbage og smadre" den unge serviceassistent.
- Og så blev jeg rigtig ked af det, for jeg var lige startet og havde ikke oplevet sådan noget før. De efterfølgende uger kiggede jeg mod indgangen og vidste ikke, om han kunne finde på at komme tilbage. Så det var rigtig ubehageligt, fortæller Stine Lysemose til TV 2.
Hver gang hun er på job
Hendes oplevelse er ikke enestående. En kollega gik for nylig grædende til frokost, fordi en kunde havde raset over, at køen var for lang, og at han havde ventet længe.
Og på sin profil på Facebook skriver Stine Lysemose blandt andet, at kunder "vrisser, råber, snerrer og smider deres varer op på disken mens de råber: "lortet er ikke gået ind til den rigtige pris", "jeg handler aldrig i jeres fucking butik igen!" eller kommer med spydige kommentarer.
- Og netop dét oplever jeg hver evig eneste gang, jeg er på arbejde.
Hendes oplevelser på arbejdet har fået hende til tastaturet og i et debatindlæg i Politiken hejser hun under overskriften "Tal pænt til din kassedame. Hun gør, hvad hun kan" flaget for, at det ikke hjælper noget at vrisse og være sur på kassedamen.
- Vi skal nok finde ud af det. Jeg tror, at vi alle sammen ville tale meget pænere til hinanden, hvis vi havde prøvet at sidde i en kasse og oplevet, hvor tarveligt der egentlig bliver talt nogle gange, siger hun til TV 2.
Kunderne er blevet grovere
Stine Lysemose og kollegerne i Føtex i Kokkedal er ikke alene. I en undersøgelse, som Epinion lavede på vegne af HK Handel tidligere på året, svarer halvdelen af de adspurgte butiksmedarbejdere, at kundernes opførsel er blevet grovere over de seneste år.
Det er en tendens som sociolog og direktør for konsulentfirmaet LHBS, Eva Steensig, kan nikke genkendende til. Hun siger blandt andet til TV 2, at de skrevne og uskrevne regler, som tidligere har været en del af det offentlige rum i Danmark, er væk. Vi mangler således en fælles overenskomst om, hvordan vi optræder over for hinanden, når vi er uden for vores egen dør, siger Eva Steensig til tv-stationen og forklarer det med, at danskerne har for meget fokus på sig selv:
- Det er næsten som om, at der må vi bare give den fuld skrue i forhold til at svine andre mennesker til. Det skyldes i bund og grund, at vi fylder så meget i vores egne projekter, at vi egentlig ikke har lyst til at tage hensyn til andre mennesker.
HK Handel og arbejdsgiverne opfordrer sine medlemmer til at få undervisning i, hvordan man tackler de kunder, der er aggressive, oplyser Kim Jensen, faglig chef i HK Handel, til TV 2.