Skal du hjem fra julefrokost en sen nattetime i det ydre Sønder Omme, kan du komme til at vente længe på en taxa.
Taxabranchen er ved at udånde i de danske provinsbyer. Årsagen er, at landets kommuner er ved at udkonkurrere taxaerne med en billigere kørsels-ordning, advarer både vognmænd og taxaxchauffører.
"Man fjerner taxaerne fra samfundet. Man stjæler 40 procent af vores ture for det offentlige," siger Bo Weye, der er formand for taxachaufførernes landsklub under 3F.
Han frygter, at unge i provisen selv vil begynde at køre hjem efter fest, fordi der bliver for langt mellem taxaerne.
"Almindelige folk vil ikke kunne få en taxa uden for normal åbningstid. Og der er ikke noget vi som taxachauffører kan gøre ved det," siger Bo Weye.
Syge og gamle får billig særkørsel
For at få prisen ned på at køre syge og gamle rundt, er landets kommuner nemlig begyndt at bruge gamle biler på gule plader, de såkaldte OST-vogne i stedet for taxaer.
OST-vognene er under den normale taxastandard. For eksempel må bilerne være af ældre dato, end traditionelle taxaer og de har ikke faste udgifter til bestillingskontorer.
Derfor kan OST-vognene kun bruges til at køre særkørsler for kommunerne, men de kan ikke bruges til at køre almindelige taxature for borgere i de mindre byer for eksempel i aften- og nattetimerne.
"Taxavognmændene er så afhængige af at få del i den her offentlige kørsel at de nu risikerer at uddø i udkantsområderne," siger Trine Wollenberg, der er direktør i vognmændenes brancheorganisation, Dansk Taxi Råd.
Hun fortæller, at flere vognmænd har oplevet at være 30-40 kroner dyrere end OST-vognene. Det skyldes at taxaerne ifølge lovgivningen har udgifter til taxameter, videoovervågning i bilen og tilknytning til bestillingskontorer, udgifter som OST-vognene ikke har.
Timeløn i forklædning
Loven giver OST-indehaverene et forspring i prisen, men der er også andre grunde til, at de kan køre for så lav en pris.
For Trafikstyrelsen har siden 2010 modtaget en række klager over indehavere af de såkaldte OST-tilladelser, der har provisionslønnet deres chauffører, selvom en dom i Vestre Landsret har slået fast, at chaufførerne skal køre på timeløn. Men den hårde konkurrence får vognmændene til at fortsætte med at dumpe chaufførnes løn, lyder det fra 3F.
"Vi ser hele tiden sager på, at OST-vognmænd ikke betaler deres chauffører ordenligt," siger forhandlingssekretær i 3F, Allan Andersen.
Kommunernes Landsforening har ingen kommentarer til sagen, oplyser konsulent, Berit Mathiesen.
Universaltilladelse
På baggrund af den store kritik på området har Transportministeriet udsendt en betænkning, der kortlægger de mange mange problemer i branchen.
På den baggrund har ministeriet foreslået, at der bliver lavet en universaltilladelse, så taxaerne og OST-chaufførerne i højere grad, får samme lovkrav til kørslen.
Det glæder 3F.
"Vi håber at universaltilladelsen kommer med i den nye taxalov, så der kan blive lige konkurrence. For lige nu er konkurrencen ikke fair," siger Allan Andersen fra 3F.