Italienere bag ny dansk bro i korruptionssag: LA-minister i hastesamråd

Kontrakten om byggeriet af en Storstrømsbro skal underskrives tirsdag. Men to af de italienske entrepenører er indblandet i en korruptionssag i Italien. Transportministeren kaldes nu i samråd.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix/arkiv

Tirsdag er det planen, at tre italienske entrepenørfirmaer skal skrive under på, at de skal bygge en ny Storstrømsbro.

Men to af de tre italienske firmaer er indblandet i en sag om korruption og bestikkelse for millioner i hjemlandet. Det skriver Fagbladet 3F.

De to firmaer er Condotte og Grandi Lavori Fincosit, og ifølge Fagbladet 3F er korruptionen begået af to tidligere topledere. De to topledere er allerede straffet med betingede domme og bøder i sagen, der kører ved retten i Venedig.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

De nye oplsyninger får nu Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til at hasteindkalde bolig- bygnings og transportminister, Ole Birk Olesen (LA), til et hastesamråd. Det skriver DR Nyheder.

- Vi skal have nogle garantier for, at det ikke vil give anledning til problemer. Det er vigtigt, vi bliver orienteret, når der er usikkerhed om, om det overhovedet kan gennemføres. Vi skal have garantier for, at vi ikke risikerer at stå med en halv bro, siger Kim Christiansen til DR Nyheder.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser tirsdag morgen til Politiken, at Vejdirektoratet ikke underskriver aftalen, før hastesamrådet kl. 14 er afsluttet.

Kontrakten på den nye forbindelse mellem Sjælland og Falster beløber sig til i alt 2,06 milliarder. Broen vil blive Danmarks tredjestørste.

Vejdirektoratet: Er ikke bekymrede

Avisen.dk har tidligere beskrevet, at 3F mener, at det italienske bud på at bygge forbindelsen var 'mistænkeligt billig'. Buddet på 2,06 milliarder er nemlig markant lavere end bud fra eksempelvis Per Aarslef og Rambøll A/S, der begge var på cirka 2,45 milliarder.

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet. Anlægschef Erik Soklund Larsen vil nu vente på samrådet, før man sætter sin underskrift på den endelige aftale. Han påpeger dog, at Vejdirektoratet ikke er bekymrede for firmaerne, da sagerne drejer sig om to tidligere chefer.

- De har haft nogle medarbejdere, der ikke har opført sig korrekt, men de enkelte firmaer er ikke dømt. Så vi har ingen betænkeligheder ved dem, siger Erik Soklund Larsen til DR Nyheder.

- Vi anbefaler selvfølgelig, at vi skriver under. De opfylder betingelserne og har leveret det bedste og billigste tilbud. Og jeg regner også med, at vi skriver under. Selvfølgelig kan noget gå galt, men vi har en meget stor sikkerhedsstillelse, inden vi går i gang, der sikrer os mod ting, der kan gå galt, siger Erik Soklund Larsen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.