Danske virksomheder får løst it-opgaver for milliarder i lavomkostnings-lande som Pakistan og Ukraine.
Sidste år blev opgaver som udvikling, projektservice og hosting for 16,3 milliarder kroner outsourcet til it-virksomheder.
Og op mod en femtedel af opgaverne blev sendt ud til lavomkostningslande, hvor det er billigere at udvikle it og hoste servere.
En rapport fra it-analysevirksomheden IDC viser, at udviklingen fortsætter: Virksomhederne lægger de tekniske opgaver i lande, hvor løn- og driftsudgifter er lavere end i Danmark.
"Virksomhederne lægger opgaver ud til lavomkostningslande for at spare penge. Det hænger meget godt sammen med krisen," siger analysechef Brian Troelsen.
Hos interesseorganisationen IT-Branchen vurderer direktør for forretningsnetværk Jane Eis Larsen, at mindst halvdelen af de 500 medlemsvirksomheder outsourcer it-opgaver.
Og forklaringen er enkel. I bæltet af lande mod øst er de helt i front på de tekniske kompetencer.
"De er knalddygtige teknisk i bred forstand. Ofte har de haft tradition for rigtig gode tekniske uddannelser. Så det er let at finde de gode it-kompetencer i den del af verden. Til gengæld har de ikke samme udviklede viden på forretningsmodeller," siger Jane Eis Larsen.
Under den økonomiske krise er der sket et skred i de danske virksomheders holdning til at sende it-opgaver ud af landet.
I 2008 svarede 83 procent af de adspurgte, at de aldrig ville overveje det, mens 10 procent allerede fik løst it-opgaver i udlandet.
Sidste år svarede 27 procent, at de har sendt opgaverne ud, mens 37 procent overvejede at gøre det. Blot 36 procent havde fortsat den holdning, at de aldrig ville overveje det.
Mens Indien i de senere år har været et populært land at sende opgaverne til, så har løninflationen der fået danske virksomheder til interessere sig mere for lande som Kina, Filippinerne og Ukraine og Hviderusland fra den tidligere østblok.
Det danske social media-bureau Nodes er en af de virksomheder, der har spottet talenter i Hviderusland. I dag består virksomheden derfor af 12 medarbejdere i Danmark og en udviklingsafdeling på syv medarbejdere i Hviderusland.
For Nodes var der flere praktiske fordele ved at vælge Hviderusland frem for et land som Indien, fortæller partner Daniel Bæk.
"Koordineringsomkostningerne er for os mindre ved at have ansatte Hviderusland end i Asien. Der er mindre kulturforskel og en mindre tidsforskel som gør, at vi kan koordinere i løbet af dagen frem for at skulle skrive alt ned og sende det til Indien, hvor der er større tidsforskel," siger han.