Sakir Sulemani har ikke haft et arbejde i ni år. Han er 50 procent handikappet, efter at et trafikuheld i 1998 gav ham piskesmæld og hjernerystelse. Rygsmerter og hovedpine betød, at han ikke kunne klare jobbet på flaskefabrikken.
»Det har været kedeligt. Jeg gik bare rundt og vidste ikke, hvornår det var weekend,« fortæller Sakir.
Men nu har han fået hjælp. Gennem projektet Det kan lade sig gøre har Dansk Handicap Forbund fundet arbejde til 15, som i flere år har haft svært ved at finde job, da de både er indvandrere og handikappede.
En af de heldige er Sakir, der efter ni år som arbejdsløs har været ansat som alt-mulig-mand hos Meyer & Tingstrøm Personalerestauranter på Østerbro i København siden 21. maj.
»Jeg tænker på, hvad jeg kunne have nået de ni år. Jeg kunne have været glad, som mine venner er i dag. Nu har jeg fået en ny chance,« siger Sakir, der kom fra Makedonien til Danmark i 1990.
»Hvis de kan ...«
Dansk Handicap Forbunds projektleder, Benny Nielsen, mener, at succesen bag projektet blandt andet har været at tage sig god tid til at komme ind på livet af de handikappede indvandrere. Og så har projektet ansat to medarbejdere med anden etnisk baggrund, der begge er handikappede:
»Det har hjulpet til at opnå tillid hos nogle mennesker, der har mistet modet totalt,« forklarer Benny Nielsen.
Jobkonsulent Jamal A. Khalek er lam i den ene side, mens kollegaen Hafaz Shah sidder i kørestol.
»Andre ser os og tænker måske: Hvis de kan, kan vi også ,« siger Jamal A. Khalek.
De er enige om, at den store efterspørgsel på arbejdskraft har gjort det nemmere at overbevise virksomhederne om at ansætte en indvandrer med handikap.
Behandles som andre
Meyer & Tingstrøm Personalerestauranter havde først overvejet at ansætte en efterlønner, da de manglede en altmulig-mand. Efter henvendelsen fra Dansk Handicap Forbund takkede Meyer & Tingstrøm ja til Sakir, som arbejder tre til fire timer om dagen.
»Det er afgørende, at han fra dag et er blevet behandlet som andre. Hvis Sakir ikke når noget, gør jeg det ikke for ham, for han skal se, at hans arbejde gør en forskel,« siger restaurantens administrerende direktør, Claus Tingstrøm.
»Da jeg lå derhjemme, kunne jeg hele tiden mærke smerterne. Nu tænker jeg ikke så meget på det, men i stedet koncentrerer jeg mig om at løse mine opgaver,« siger Sakir.