Indonesiske efterforskere giver piloten skylden for det flystyrt i maj, da et russisk Sukhoi-fly, som er det første nykonstruerede post-sovjetiske passagerfly, gik ned i lav højde og bragede ind i en vulkan.
Flyvningen, der havde en erfaren pilot bag styregrejerne, var planlagt som en 40 minutters fornøjelsestur for at præsentere det ny russiske fly for eventuelle købere i Indonesien, hvor luftfartsindustrien er blomstrende.
I stedet drønede den to-motorede Sukhoj Superjet 100 ind i den 2200 meter høje, sovende Salak-vulkan. Alle 45 om bord blev dræbt, og det er et stort prestigetab for Rusland, der forsøger at forbedre opfattelsen af dets flyindustri.
Men den indonesiske transportsikkerhedskomité KNKT har frikendt Sukhoi for skylden for ulykken, idet komitéen i sin rapport udelukker en teknisk fejl.
Sikkerhedskomitéen har fundet, at flyets terrænvarslingssystem, Taws, havde sendt flere meldinger til piloten, der havde slukket enheden, inden styrtet.
- Taws havde sendt en "terræn forude"-advarsel inden styrtet, efterfulgt af seks "undgå terræn"-advarsler. Piloten beordrede Taws-advarselssystemet slukket, da han gik ud fra, at det var et problem med databasen, siger KNKT-chef Tatang Kurniadi.
- Styrtet kunne være undgået, hvis der var blevet grebet ind 24 sekunder efter den første advarsel, siger han til journalister.
Fotografier af en tidligere demonstrationsflyvning på samme dag som ulykken 9. maj viser afslappede og smilende passagerer, der bliver trakteret med champagne om bord. Andre motiver viser glade russiske og indonesiske besætningsmedlemmer foran flyet.
I forrige måned godkendte de indonesiske myndigheder Sukhoj Superjet 100 teknisk luftfartsduelig, og det samme er tidligere sket i Europa.
Det åbner for leverance af 42 fly til to lokale selskaber, Kartika Airlines og Sky Aviation. Hvert fly koster 30 millioner dollar (170 millioner kroner).
/ritzau/AFP