Når Ibrahim Al-Lami ringer til kunder, præsenterer han sig altid som Peter Jensen.
Han havde ikke arbejdet længe som telemarketingmedarbejder hos firmaet 5R Marketing i centrum af Aarhus, før han opdagede, at det slet ikke fungerede med ”Goddag, du taler med Ibrahim".
- Folk forstod det ikke og kunne finde på at sige, ’hvad sagde du?’ Allerede der får du en dårlig start. Peter kan folk forstå, siger han til Avisen.dk.
Og selvom Ibrahim Al-Lami ikke har lyst til at tænke på det, er han klar over, at ’Ibrahim’ vil møde flere fordomme og sælge mindre. Og det er afgørende, da hans løn afhænger af, hvor meget han sælger.
- Men vi må nok bare erkende det. Lige nu ringer jeg til områder i Udkandtsdanmark, hvor det måske er ældre mennesker, der ikke har begået sig så meget med indvandrere. De ser måske kun det, der sker i nyhederne. Og så kan det virke voldsomt, når en Ibrahim ringer, siger Ibrahim Al-Lami, der i dag også er supervisor for aftenholdet.
Er du ikke ked af dét?
- Det er ærgerligt, at jeg skal have den tanke, at en Peter sælger bedre end en Ibrahim. For så må der jo være noget om snakken, siger Ibrahim Al-Lami, der understreger, at der på arbejdspladsen bliver lagt vægt på kvaliteter og ikke hvilken baggrund, du har.
Navneskift er normalt
Han er langtfra den eneste med udenlandsk navn, der skifter til et mere danskklingende, fortæller direktør i 5R Marketing og formand i brancheforeningen Dansk Telemarketing Forening, Carsten Rasmussen, til TV 2 Østjylland.
- Vi har valgt ikke at forbyde det. Selv om vi faktisk helst så, at de havde mulighed for at bruge deres eget navn. De oplever simpelthen, at hvis de hedder noget, som er lidt mere eksotisk, så bliver røret enten lagt på, eller de får ikke mulighed for at komme ud med deres budskab, siger Carsten Rasmussen.
Ibrahim Al-Lami erklærer sig enig, når antropologen Tinna C. Nielsen forklarer, at mennesket er et stammefolk med stenalderhjerne, der stoler mest på dem, vi ligner mest.
- Og man kan også vende den om og sige, at hvis det var i mit land, så havde man nok ikke brugt Peter eller Lars. Det er bare sådan mennesket er, siger Ibrahim Al-Lami.
Går der ikke noget troværdighed tabt, når du præsenterer dig som Peter?
- Hvis man følger sig snydt af den grund, skal man kigge indad. Det er jo produktet, vi sælger, og det er det samme uanset hvad. Og jeg tror, der er flere derude, der synes, det er sjovt, at jeg har præsenteret mig som Peter, men at de har købt produktet af en Ibrahim, siger han.