Der vil komme andre, der tager over, selvom olieselskabet Bayerngas nu gør alvor af sine trusler om at forlade Nordsøen i kølvandet på de forhøjede skatter, der skal give en saltvandsindsprøjtning på godt 28 milliarder kroner til den kollektive trafik.
Det siger skatteminister Holger K. Nielsen (SF), efter at Bayerngas onsdag bebudede, at selskabet vil droppe sine planlagte investeringer i Nordsøen.
- Aftalen (om den øgede beskatning i Nordsøen, red.) skaber klarhed over de langsigtede rammevilkår. Det, har jeg svært ved at se, kan blive en dårlig forretning, og derfor er jeg også sikker på, at der fortsat vil være selskaber, som vil investere i Nordsøen, siger skatteministeren.
Ifølge administrerende direktør i Bayerngas Arne Westeng vil den danske statskasse gå glip af skatteindtægter på mere end 20 milliarder kroner, når selskabet pakker sydfrugterne og rykker til Norge og Storbritannien i stedet.
Men Holger K. Nielsen fastholder, at harmoniseringen af skattebetalingerne i Nordsøen - der altså betyder en ekstraregning for selskaber som Bayerngas - er helt rimelig:
- Vi har valgt, at Bayerngas fremover ikke skal have særregler, men tværtimod arbejde under præcis samme vilkår som alle andre selskaber. Det, mener jeg, er helt rimeligt, siger Holger K. Nielsen.
Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen, har ikke meget til overs for Bayerngas' beslutning om at trække sig ud af Nordsøen.
- Jeg synes ærlig talt, at Bayerngas' reaktion er uforståelig. Der vil stadig være rig mulighed for at tjene penge på danskernes olie, siger han.
Skatteministeren afviser også, at aftalen som helhed vil koste danske arbejdspladser. Faktisk garanterer han det stik modsatte.
- Jeg tror, at der er nogle, som glemmer, at de mange milliarder, som regeringen øremærker til Togfonden, er direkte jobskabende investeringer i den kollektive trafik.
- Derfor vil aftalen i sig selv skabe rigtig mange arbejdspladser over de kommende mange år. Det vil jeg godt garantere, siger Holger K. Nielsen.
/ritzau/